Forum

Figentræ op af husmur

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Morten Kristiansen, 22. juni 2020 kl. 20.11

Hej

Jeg har fået en stikling af et figentræ, som jeg gerne vil have plantet ud på min nye terrasse op ad en sydvendt husmur.

Jeg er ved at bygge en ny træterrasse hvor jeg gerne vil lave et hul i, op af muren hvor træet skal stå.

Jeg har googlet og syntes jeg får en del forskellige svar, så nu prøver jeg st spørge her

Vil der være noget i vejen for at plante træet direkte i jorden, ca. 20cm under terrassen? Har set nogen steder der bliver anbefalet at plante i en stor potte/baljen, som så bliver gravet ned i jorden?

Hvad ville I gøre? Og hvilken jord skal jeg bruge? Min have består primært af lerjord

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 22. juni 2020 kl. 21.08

Selvfølgelig skal det ned i jorden .......

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Kristiansen, 22. juni 2020 kl. 21.11

Jeg læste bare et sted, at det ville være en fordel st begrænse rødderne i en balje. Hvorfor ved jeg ikke.
Hvis jeg planter det under terrassen, bliver det svært at komme til rødderne, og evt. skifte jord hvis det skulle blive nødvendigt.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 22. juni 2020 kl. 21.25

For det første bør du plante stiklingen i en stor krukke, så du kan se om det er en sort som giver frugt. Det er langt fra alle figenplanter der gør det her i DK. for vi mangler figengalhvepsen til bestøvning. Bornholmer, Røsnæs og Brown turkey er sikre her til lands.
Figner er meget nøjsomme og har det fint i dårlig jord, så brug alm. havejord. Når rødderne har fået godt fat, gror den ca. en meter om året, og får et enormt rodnet efter nogle år. Skal den en dag fjernes, så skal mange brædder op. Det med en balje i jorden duer ikke, for efter nogle år har rødderne for lidt plads og så går den ud. Den behøver absolut ikke en sydmur, bare lidt læ, og plant den så ud i haven.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Kristiansen, 22. juni 2020 kl. 21.53

Det er en stilling som kommer fra et træ der har givet frugt i flere år.
Men vil den eneste ulempe ved at plante den under terrassen og op af husmuren, være hvis den skal fjernes igen en gang?
Jeg har også overvejet en vinstok op af muren. Men ved ikke om rødderne kan skade muren?
Jeg har nemlig en 5 meter bar og høj væg, som jeg godt kunne tænke mig en plante/træ op ad. Gerne noget spiseligt

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 22. juni 2020 kl. 22.21

Jeg har opdaget at figner skal have rimelig meget gødning for at blive stor.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 22. juni 2020 kl. 22.56

Morten.
Så ville jeg plante en vin op ad muren. Den kan du bedre styre (beskære) end fignen, som bliver et træ.
Et foto af en af mine fignplanter som bliver savet ned hvert 5. år ca.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. juni 2020 kl. 7.49

Både figen og vin kan plantes op ad muren, som ønsket.
Og begge skal beskæres hvert år for at kunne styres op ad og ind til væggen.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 23. juni 2020 kl. 10.43

En gang til , der er ikke nogen specifik figen der hedder bornholmerfigen , Precose de Dalmatie , 'Brown Turkey og Smyrna går alle under navnet bornholmerfigen , på grund af det relative milde vintervejr på Bornholm , så gror figen rigtigt godt på øen.

Søren min figen Precose de Dalmatie er 2.5 m høj og har aldrig fået gødning ...............

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 23. juni 2020 kl. 20.44

Søren.
Mine gamle figentræer har heller aldrig fået gødning.
Den ældste er ca. 40 år gammel.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. juni 2020 kl. 21.56

Min far har en figen, der hellere ikke har fået gødning, været flyttet flere gange og været skåret i og udtyndet. Den gror som blev den betalt for det. Men mine egne figner vokser ikke på nær samme grad, men skal have en del gødning har jeg erfaret og læst et sted for at vokse

Nogle af stiklingerne er fra netop fra min fars figen. Så derfor undre det mig at jeg har disse problemer.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. juni 2020 kl. 22.36

Vi har haft en tråd med dette emne før
www.havenyt.dk/forum/kommentarer/4096.html

Nyt svar til emnet »Figentræ op af husmur«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Figentræ op af husmur

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider