Forum

Shiitake svampe

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Suzy River, 13. juni 2005 kl. 17.25

Hvorfor kommer der ingen svampe selvom jeg har fulgt instrukser? Jeg købte en træstamme med shiitakemycelium. Den har ligget og suget vand i badekaret, og nu ligger den under en busk i skygge. Der er gået flere uger, hvor der skulle have vist noget efter kort tid.

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Lund Steffensen, 20. juni 2005 kl. 12.34

Hej og undskyld, jeg har haft problemer med min e-mail
Du har gjordt det rigtige med hensyn til, at få stammen til at give svampe,der har været meget koldt så når Shii-take stammen skal have 10–25 grader har det været svært.

Jeg kan anbefale, at du igen dypper stammen i et døgn og prøver igen.

Husk at når den skal give svampe må den ikke udtørre mere end 30%.

Du kan også stille den i et drivhus, så går det meget hurtigere med, at få Shii-take svampe.

Har du stadig problemer kan du ringe på Tlf. 23729894
Med venlig hilsen
Erik Lund Steffensen

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Lund Steffensen, 27. juni 2005 kl. 11.00

NB.

Tillæg til Shii-take stammer.

Når man har dyppet stammerne i vand i to døgn, skal man vande dem to gange om dagen for at de ikke tørre ud.

For at spare på vandet, kan man dyppe stammen helt i vand ca.10 minutter, og stille den på plads igen i drivhus eller et varmt sted i huset.

Man kan også overbruse dem i en spand vand.

Det vil altid tage længere tid for stammerne, at give svampe hvis de står på friland.

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Lund Steffensen, 27. juni 2005 kl. 11.00

NB.

Tillæg til Shii-take stammer.

Når man har dyppet stammerne i vand i to døgn, skal man vande dem to gange om dagen for at de ikke tørre ud.

For at spare på vandet, kan man dyppe stammen helt i vand ca.10 minutter, og stille den på plads igen i drivhus eller et varmt sted i huset.

Man kan også overbruse dem i en spand vand.

Det vil altid tage længere tid for stammerne, at give svampe hvis de står på friland.

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Sørensen, 7. februar 2006 kl. 15.15

Hej,

Læste en artikel om disse svampe og kom til at tænke på hvordan man egentlig "laver" dette shiitakemycelium?

Hvis man går en tur i skoven kan man nogle gange finde en støvbold-svamp der, hvis man trykker på den, sender en del støv ud og det må vel være mycelium? Men hvad med shiitake svame – hvordan samler I deres mycelium så I kan pode stammerne?

Skal stammen med shiitakemycelium have lys eller kan man have den i et kælderrum? bor i lejlighed i byen og har ingen have :-)

mvh. Ole

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Lund Steffensen, 21. februar 2006 kl. 13.59

Shii-take mycelium samler vi fra selve svampen/svampesporre.

Shii-take behøver ikke lys.

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Harly Hansen, 2. oktober 2006 kl. 17.33

Shitake/lys.

Jeg undrer mig lidt. Jeg har læst fra andre at Shiitake skulle have lys.?

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Lund Steffensen, 3. oktober 2006 kl. 7.24

Hej Kristian

Jeg kan godt forstå du undre dig,det var en fejl, da jeg skrev at Shii-take ikke skulle have lys.

Men svampen behøver ikke lys hele tiden.

Jeg vil andbefale at man sætter en Shii-take stamme, hvor der er lidt lys.

Du kan kontakte mig på 23729894 hvis der er noget du vil have svar på.

Med venlig hilsen
Erik Lund Steffensen

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Lund Steffensen, 3. oktober 2006 kl. 7.25

Hej Kristian

Jeg kan godt forstå du undre dig,det var en fejl, da jeg skrev at Shii-take ikke skulle have lys.

Men svampen behøver ikke lys hele tiden.

Jeg vil andbefale at man sætter en Shii-take stamme, hvor der er lidt lys.

Du kan kontakte mig, på 23729894 hvis der er noget du vil have svar på.

Med venlig hilsen
Erik Lund Steffensen

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus Steen Monrad, 14. juni 2007 kl. 11.22

Hej

Nu er shiitake jo en egetræssvamp, men kan man dyrke den på andre træer? Jeg mener at have set den dyrket på birk i Stenvad, Djursland. Ændrer det i så fald noget ved svampen med hensyn til smag og udseende? Jeg har selv birketræer i udkanten af haven og over vejer at fælde et for at dyrke svampe, hvis det kan lade sig gøre.

Mvh Claus

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 14. juni 2007 kl. 19.52

Jeg har før dyrket den på et eller andet ubestemmeligt, men det var i al fald ikke eg!

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Harly Hansen, 15. juni 2007 kl. 8.20

Jeg læste for nogle år siden om forsøg med Shii-Take på forskellige træsorter.

Bøg skulle også være godt og sågar bøgesmul. Mens dette skulle være varmebehandlet.

Kristian Harly Hansen.

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 15. juni 2007 kl. 20.24

Idet der er stor interesse for Shiitake svampe, og jeg ved ingenting derom, spørger jeg: Hvad er det for noget, og hvori bunder dét? håp

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Skinnebach, 18. juni 2007 kl. 19.37

Interesse. Nybegynder.

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 18. juni 2007 kl. 20.41

Hej Finn.

Er det en fejlvurdering af mig, eller er det en konstantering af mig? Udtryk dig lidt tydeligere så mine mindreværsproblemer ikke forøges. håp

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Tolstrup, 10. september 2007 kl. 10.36

Jeg har dyrket shii-take nu i flere år og læst en del om det for ikke så længe siden så jeg en artikkel på nettet med et billede af shii-take dyrket i plastiksække der hang ned fra loftet desværre var det skrevne på fransk som jeg ikke forstår kan nogen mon oplyse mig om hvad det var de voksede i?

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Damm Hansen, Bio-Plant, 26. november 2007 kl. 17.19

Interesserede mht svampedyrkning, bl.a. shii-take, kan finde dyrkningsvejledning på www.easy-lab.dk under "forsøg", klik på "Østershatte på toiletrulle" og under dette skoleforsøg er der link til svampedyrkning, altså bl.a. shiitake.

Eller send en mail til bio-plant@hansen.mail.dk, hvor du både kan rekvirere dyrkningsvejledninger, samt bestille podemateriale (mycel).

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Damm Hansen, Bio-Plant, 26. november 2007 kl. 17.24

Til erik tolstrup.

Dyrkningsmediet der anvendes til shii-take produktion i sække er oftest løvtræsavsmuld tilsat organsik kvælstof, f.ex. klid,. Substratet skal varmebehadles og efter steril afkøling podes med mycel – alt sammen under aseptiske forhold, hvorfor denne metode kræver investereinger. hobbydyrkning kan ske på træstammer, se ovenfor

Nyt svar til emnet »Shiitake svampe«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Shiitake svampe

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider