Forum

Hjælp: kirsebær træ skal have fjernet 6m

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Thomas Poulsen, 29. juni 2020 kl. 10.35

Hej jeg kunne ikke finde noget indlæg tilsvarende denne ekstreme makeover jeg overvejer af kirsebær træ.
For det første har det ikke båret særlig megen frugt i år og den ser mig også en anelse nogen ud. Udover dette er en af top grænene skudt ud til sider så den ligner en gammeldags hø kost, AKA flyvende kost.

Træet står som værende om højt Ca. Og jeg vil gerne have det barberet helt ned til 1m-1.5m Ca. Træet står med 1 stamme der så deler sig ud til 2 i ca 1 meters højde, i samme punkt er der to små græne der skyder ud og det er disse der skal blive tilbage på træet. (Så har den lidt at buske med)

Jeg har lagt et billede op af hele træet, et af kosten, og et med en markering for hvor jeg vil høre om den kan tåle at blive klippet over.
De er delt på drop bor da billederne var for høj opløsning

www.dropbox.com/sh/v14sagdbaim84m3/AACo18Rt_QCtDiO9FdQAlSnla?dl=0

Venlig hilsen den nye have ejer :-)

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 29. juni 2020 kl. 22.11

Hej Thomas

Hvis træet er gammelt og dermed har et veludviklet rodnet, kan det nok godt klare at blive skåret ned, dvs. at det vil skyde igen. Men det bliver nok ikke særlig kønt. Stenfrugttræer giver ofte rigtig mange vanris, når man klipper i dem.
Så det kommer an på, om du går efter mange frugter i en højde der er nemme at plukke, eller om du også vil have et træ, der er flot at kigge på. Hvis det sidste er tilfældet kan du Overveje at fælde træet og plante et nyt.

Mvh. Iben

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. juni 2020 kl. 9.42

Hej- vi havde samme problem med et alt for højt æbletræ. December 2018 lod vi det skære ned. Jeg var ligeglad med om det gav æbler fremover eller ej, men ville gerne bevare træets skulpturelle betydning for haven. Året efter var der mange vanris og der er endnu flere improvisere, hvo træet er ved at få en meget kompakt krone.
Ingeborg

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. juni 2020 kl. 9.43

Året efter
Ingeborg

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Poulsen, 1. juli 2020 kl. 11.41

Hej tusind tak for jeres svar.
Jeg prøver at klippe det helt ned til, lige over der stammen deler sig i to.
Vi ønsker et lavt træ med frugter der er nemme at plukke :)

Kan i have en god dag :)

Nyt svar til emnet »Hjælp: kirsebær træ skal have fjernet 6m«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hjælp: kirsebær træ skal have fjernet 6m

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider