Forum

Pletter med hundegræs – forsøg

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. juli 2020 kl. 9.08

Jeg har nogle pletter med hundegræs, som jeg forsøger at fjerne. For nogle år siden gravede jeg græstørven af, men har åbenbart ikke fået det hele med…. eller også har der ligget frø i jorden. Nu har jeg gang i et forsøg. Se de gule pletter på billedet.
Jeg har hældt kogende vand på området med hundegræsset. Nu er det visnet og jeg vil rive området godt i bund, fjerne det gule græs og så nyt græs oveni.
Hvis jeg ikke har fjernet nok, vil jeg give områdets kanter en gang kogende vand og regne med at det nye græs vil vokse ind over.
Ingeborg

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. juli 2020 kl. 9.19

Jeg er iøvrigt også kommet i tvivl om, hvorvidt det er hundegræs i vores græsplæne. Græsset vokser hurtigt, er mere blåt end det andet græs, har bredere, lysere og mere behårede blade. Ingen vandret liggende rødder. Allerede de første spirende blade omslutter blomsten og stikker op som små syle.
Jeg vil grave nogle planter op og lade dem gro op til blomstring for bedre at kunne bestemme arten.
Ingeborg

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 3. juli 2020 kl. 9.44

Hej Ingeborg Hansen

Vi har jo haft emnet om denne særlige grove græsart til debat flere gange. Og hvert forår kommer der et nyt spørgsmål om det grove græs – således også i år.

Jeg har i flere år haft den tanke, at der kunne være tale om en græsart fra sydlige himmelstrøg, som er kommet til Danmark via frø, der har siddet fast under vores sandaler!

Nu ved jeg godt, at du, Ingeborg Hansen, ikke rejser til de Kanariske Øer. Men du har vel af og til gæster, der rejser langvejs.

I januar 2015 sad jeg ofte på Tenerife og spiste morgenmad på terrassen uden for hotellet. Jeg sad og kiggede på havens græsplæne, hvor der var netop sådan en type græs: groft og helt anderledes end græsplænegræs i Danmark. De er nok nødt til at have en græsart, der er hårdfør. Men når en sådan græsart kommer til Danmark, vil den forsøge at udkonkurrere andre græsarter.

Jeg ved ikke, om jeg har ret i den teori.

Under alle omstændigheder er jeg kommet i en situation, hvor hele min græsplæne har blomstret – fordi Bauhaus ikke kan snøvle sig sammen til at levere min plæneklipper tilbage i repareret og brugbar stand! Også det grove græs har blomstret, og jeg har haft samme tanke som du: Jeg må kunne hitte ud af, hvilken art der er tale om.

Mine anstrengelser bar dog ikke rigtig frugt. Måske søgte jeg ikke ivrigt nok. Men jeg kan jo prøve igen. Måske kan vi begge komme frem til et resultat.

M.v.h.

Doris Møller

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. juli 2020 kl. 10.03

Hej Doris
Nej, ingen af os rejser udenlands og fremmede personer færdes ikke på vores græsplæne. Så tror jeg snarere på fugleklatter eller fuglefoder. Vi aner ikke, hvad der er i f. Rks. Købte mejsebolde. Jeg laver dem selv, men får gerne nogle som gave.
Ingeborg

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. juli 2020 kl. 10.04

Edit: Rks= Eksempel
Ingeborg

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 5. juli 2020 kl. 8.54

Hej Ingeborg Hansen

Det lyder sandsynligt, at det grove græs – uanset art – er kommet med fugleklatter eller fuglefrø!

Som skrevet andetsteds har Bauhaus omsider løst problemet med plæneklipperen. Det hjælper åbenbart at omtale sagen på nettet ;-)

Men så skylder jeg også Bauhaus at fortælle på nettet, at de har givet mig en flunkende ny maskine. Det manglede også bare efter det trælse forløb.

M.v.h.

Doris Møller

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 5. juli 2020 kl. 9.36

Nu er græsser jo allestedsnærværende i naturen, så det er vel ikke noget mysterium at de kan optræde som ukrudt i plænen... God ide med det kogende vand.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 5. juli 2020 kl. 10.35

Man skal nok huske på at alle de græsser man bruger til Danske græsplæner kommer fra enge og har været brugt til foder som der ved kan tåle at blive bidt /slået ned. Også lavt.
Så "ukrudts"græsserne har det også godt på vores græsplæner.

Frø kan spredes med vind, fugle og andre dyr som kommer udefra og ind. Og der er også lidt i de frø vi køber.

Langt de fleste græsser er temperatur følsomme så det er svært at have græsser fra syd Europa i DK og omvendt.
Feks kan rødsvingel ikke klare temperatuer over 27 grader i længer tid. Det så vi i 2018.

Så der er kun at grave op eller slå ihjel og så nyt, hvis man ikke vil have dem, som Ingeborg gør.
Mvh

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 5. juli 2020 kl. 12.27

Måske er det Fløjlsgræs du har - i udseende kan den godt minde lidt om Hundegræs. Hundegræs er en tueplante der vokser punktvis hvor den gror, og tuerne er tætte og buler op hvor den gror. Fløjlsgræs har mere bløde, behårede blade er lysere grøn (eller måske mere blågrøn) og den vokser mere i flader (ikke i tuer).

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. juli 2020 kl. 12.37

@Kim
Fløjlsgræsbeskrivelsen er rigtig god. De frøanlæg jeg kan se allerede ved fremspiringen af de første bladpar minder om fløjlsgræs. Jeg var efterhånden også lidt skeptisk med hensyn til hundegræs, fordi det jo har grove frøstande i totter på stænglen.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Pletter med hundegræs – forsøg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Pletter med hundegræs – forsøg

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider