Forum

Tomat på altan/drivhus

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Andersen, 24. juli 2020 kl. 23.15

Hej alle.

Er der en venlig sjæl der kan forklare mig hvorfor min tomatplante på altanen har det bedre end den i drivhuset?
De mangler ikke vand og det er samme sort.

I drivhuset står den i havejorden, da jeg har fjernet en flise. Den når mig til hoften. Den har gul/grønne blade.

Den på altanen når loftet om 20 cm. elller 4-5 dage. Den er helt grøn.
Altanen er lukket med glas, men står åben for udluftning.

Drivhuset har automatisk udluftning.

Mvh. Lars

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 24. juli 2020 kl. 23.39

Den på altanen etiolere dvs søger efter lys der ikke er der og der med kommer i misvækst (ranglet) , den i drivhuset får masser af sol og lys og også alt for meget vand der gør at den også er i misvækst ( overvanding )

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Andersen, 25. juli 2020 kl. 1.09

Tak for svar Svend. Jeg holder igen med vandet. Mvh.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 25. juli 2020 kl. 9.35

Angående lysforhold på en overdækket og lukket altan med skyderuder:

Min altan er sydvendt. Jeg oplever, at altanen er meget fin til små tomatplanter om foråret, når sollyset står skråt ind på altanen. Der er fint med sollys om dagen, og der er aldrig koldt om natten, når skyderuderne er lukkede.

Men ved højsommer – altså ca. månederne juni og juli – står solstrålerne står mere lodret, når solen er i syd, og bager derfor mest på taget. Der kommer ikke meget sollys ind.

I år har jeg slet ikke tomatplanter på altanen. De står bedre på friland i kolonihaven. Desuden har jeg også nogle stykker i udestuen i kolonihaven, sammen med en aubergineplante, en agurkeplante og en peberfrugtplante. Udestuen har gennemsigtigt tag, så der er mere lys.

Af forskellige grunde kom jeg til at så hele to agurkeplanter og også to aubergineplanter. De stod alle fint på altanen i foråret, hvor det skrå sollys faldt på dem. Sidst i maj blev en aubergine og en agurk plantet i udestuen i haven, mens der stadig står en aubergine og en agurk på altanen.

Det er meget tydeligt at se forskel: Aubergineplanten i udestuen har masser af blomster og 6-8 pænt store (som victoriablommer) auberginer. Aubergineplanten på altanen gror fint og har mange blomster, men endnu ingen frugter.

Samme forskel er der på de to agurkeplanter. Den i udestuen giver mest.

Jeg vil tro, at det i efterårsmånederne (september-oktober) igen er en fordel at have tomatplanter på den sydvendte altan. Af samme grund har jeg taget et par stiklinger, som nu er ved at danne rod.

Så altanen kan sagtens være velegnet til planter, men lysforholdene varierer altså meget i årets løb!

M.v.h.

Doris Møller

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 25. juli 2020 kl. 12.24

Det er spændende observationer.

Nyt svar til emnet »Tomat på altan/drivhus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Tomat på altan/drivhus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider