Forum

Tilbageskæring på et forkert tidspunkt?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. juli 2020 kl. 13.14

Det normale er at man beskærer buske og træer på et tidspunkt, hvor nye knopper og blade kan bryde ud og modnes inden vinteren.
Jeg har tænkt på om beskæring på et senere tidspunkt på året kan være med til at holde plantens vækst i ave, fremfor yderligere frodighed.
På et tidspunkt ønsker jeg ofte at sætte væksten lidt i stå.
Er min antagelse rigtig?
For eksempel beskærer jeg mine kristtjørn på et tidspunkt, hvor bladene endnu er bløde. Bør jeg vente til senere på året?
Ingeborg

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. juli 2020 kl. 19.21

Desværre er der ingen svar på mit spørgsmål, der kort går ud på om man kan stoppe tilvæksten i buske og træer ved at beskære på tidspunkter, hvor nyvækst vil gå til?
Ingeborg

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. juli 2020 kl. 19.21

Desværre er der ingen svar på mit spørgsmål, der kort går ud på om man kan stoppe tilvæksten i buske og træer ved at beskære på tidspunkter, hvor nyvækst vil gå til?
Ingeborg

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 1. august 2020 kl. 10.36

Hejsa Ingeborg

Ved ikke om dette er svar på dit spørgsmål..
Jeg har et pæretræ godt 15 år gammel, samt flere yngre æbletræer Samt andre træer. Jeg har i den tid, hvor jeg har haft træerne, klippet nyvækst igennem sommermdr. Dvs taget max 4 af de opadrettet grene - når jeg har haft tid. På den måde har jeg formodet, at træerne har vænnet sig til den form jeg ønsker. Sidst i sept tar jeg de sidste, og det næste år har jeg ikk fået tonsvis af Granris, men overskuelige antal til at klippe.

Vh Benedikte

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. august 2020 kl. 8.46

Tak for svaret.
Desværre har jeg ingen mulighed for at nå op til nanris på mit kraftigt skamferede æbletræ. Det betyder ikke noget for mig at det ikke kommer til at bære frugt og jeg går udfra at de rigtig mange Vanris forhindrer højdevæksten, som er uønsket.

Min tanke om tilbageskæring på et forkert tidspunkt gælder hækplanter, liguster og lærk for at forhindre tilvækst.

Klipper man sin ligusterhæk meget tidligt, skal man klippe igen 3 mdr. senere. Det er klart, at klipper man første gang i september, behøver man kun at klippe een gang om året.

Hvad sker der, hvis man først klipper sidst i oktober?
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Tilbageskæring på et forkert tidspunkt?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Tilbageskæring på et forkert tidspunkt?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider