Forum

Omplanting/beskæring af Laurbærkirsebær.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 8. august 2020 kl. 13.01

Jeg har fået 8 ca 2 meter høje Laurbærkirsebær.
Meningen er at bruge dem som hæk, men de er meget bare forneden.
De blev gravet op i går, men jeg har først fået dem i dag, og stillet dem i et par murerbaljer med vand.
Min tanke er at skære dem helt ned - men hvor langt kan jeg skære dem ned?
Mon det ville kunne lade sig gøre at få planter ud af det, eller er projektet dødsdømt fra start?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. august 2020 kl. 8.01

Kirsebærlaurbær i jorden kan sagtens skæres ned til næsten ingenting. Jeg tror dog næppe at dine klarer både at sætte rødder og at danne nye blade. Jeg tror næppe at du får noget godt ud af det. Det vil kræve umådelig meget vanding eventuelt at få liv i planterne. Dekoster ikke ret meget i planteskolen , så jeg ville ikke bøvle med det....... jeg har nærmest det modsatte problem , nemlig at holde bestående buske nede.
Ingeborg

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. august 2020 kl. 11.07

Lad dem danne rod i spanden, og plant dem ud sidst i september. Jeg ville vente med beskæringen til næste år, hvor nyvæksten kan ses.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. august 2020 kl. 11.08

PS. på billedet så det ud som om de var plantet i jord.
De kan ikke blive stående i vand.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 9. august 2020 kl. 11.52

Jeg ville klippe dem ned til 20 cm over jorden og plante dem efter hedebølgen. Jf. vores diskussion om at bladene kan udvikle giftig gas, bør du nok ikke køre afklippet væk i bilens bagagerum.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. august 2020 kl. 9.21

@Claus Madsen
Af din kommentar læser jeg, at du ikke er helt afvisende når det gælder min forgiftningsteori vedr. klipning af mine store laurbæbuske, selvom Giftlinjen afviser muligheden. JEG tror nemlig at man ikke har forsket tilstrækkeligt, om overhovedet i muligheden for forgiftning ved indånding ved bearbejdning af friskt løv og grene.
Ingeborg

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 10. august 2020 kl. 10.26

Hej Ingeborg. Jeg tør ikke sige noget om du konkret er blevet forgiftet af arbejdet. Jeg ville nok forvente at symptomerne forsvandt ret hurtigt (inden for et døgn eller to) efter eksponeringen var ophørt. Men jeg er jo ikke læge og hvordan f.eks. alder spiller ind ved jeg ikke.
Jeg vil godt sige, at jeg er overbevist om at det kan lade sig gøre at blive forgiftet blot ved at arbejde med løvet under meget uheldige omstændigheder.
Jeg stødt på historier fra Storbritannien hvor folk skulle være blevet dårlige mens de havde afklippet med i bilen. En skulle ligefrem være kørt galt. Desværre ser det ikke ud til at der har været læger inde over de tilfælde.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. august 2020 kl. 11.11

@Claus
Tak for svaret. Mange ting opdages ved tilfældigheder - og jeg var opmærksom på muligheden.
Ingeborg

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 10. august 2020 kl. 13.33

Tak for svar til alle :-)

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 10. august 2020 kl. 13.33

Tak for svar til alle :-)

Nyt svar til emnet »Omplanting/beskæring af Laurbærkirsebær.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Omplanting/beskæring af Laurbærkirsebær.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider