Forum

Nerier

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 1. september 2020 kl. 11.07

Hejsa.
Ka man bruge nerie blade i kompost bunken, selv om nerien er giftig, og je bruger kometen bl.a. i køkken haven
Tak for svar
Vh Benedikte

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 1. september 2020 kl. 11.08

Kometen: komposten

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. september 2020 kl. 12.38

Sagtens, giften nedbrydes med tiden.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 1. september 2020 kl. 20.40

Hej Benedikte Rasmussen

Jeg er ikke enig i Søren Duun's optimistiske svar efter at have læst en artikel af Leon Brimer fra Det Biovidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet. Han undersøgte sammen andre fødevaretoksiologer de komplicerede processer omkring nedbrydning af giftstoffer magen til dem man finder i Nerien- nemlig i planten Maniok, som dyrkes til konsum i Afrika og i Sydamerika..

Forskernes resultater er frigivet i en artikel fra 2003 og går i korthed ud på, at hvis ikke de optimale vilkår for nedbrydningen er tilstede kan giftstoffet oplageres i stabil form og være holdbart i årevis og eventuelt frigives til luft eller til vand.
Jeg medgiver at Maniok ikke er = Nerie - men da giftstoffet er identisk for disse to er der i Leon Brimer's artikel belæg for, at man bør være meget forsigtig og ikke stole på, at tilfældige processer i ens havekompost kan nedbryde giften.
Almindeligvis har vi jo ikke nøjagtig styr på temperatur, surhedsgrad og mælkesyrebakterier (som er nødvendige for fermentering) i kompostdyngerne .... så det kan ikke udelukkes, at der selv efter en tur i kompostdyngen på 1 - 2 år kan være giftrester.
Så afklip af Nerie kan med fordel placeres i restaffald til forbrænding.

Her citat fra artiklen:
"For år tilbage troede forskerne, at da HCN fordamper ved 27 grader, var det nok at rødderne blev findelt, men sådan forholder det sig ikke:
"Det viser sig, at overholdes procedurerne ikke, og går nedbrydningsprocessen ikke helt til ende, får man en stor rest af et af mellemprodukterne - cyanhydrin, som er ret stabil ved sur pH. Den kan eksistere i årevis, og den kan danne nye løse bindinger til glukosen. Først ved neutral pH, forsvinder den. Problemet er, at mange af de traditionelle forarbejdningsmetoder er fermenteringer," fortæller Leon Brimer.
"Fermenteringer slutter oftest ved en naturlig udvælgelse med mælkesyrebakterier og bliver ret sure - pH 2½-3½. Det gør faktisk, at denne cyanhydrin i høj grad bliver bevaret. Når man så for eksempel rister det fermenterede produkt, splittes og fordamper cyanhydrinen ved den høje temperatur. Det samme gælder ved total tørring. Men hvis man ikke får alle procedurerne gennemført, ligger cyanhydrinen og frigør HCN, når man spiser den ikke færdigtforarbejdede maniok," forklarer han.

Leon Primer fremhæver i sidste del af artiklen, at der også under processerne frem mod nedbrydning af giftstofferne kan ske udslip af de giftige bestanddele til omgivelserne via spildevand, nedsivning osv.
Igen citat fra artiklen: "Der mangler i høj grad forskning omkring arbejdsmiljøsikkerhed de steder, hvor man forarbejder disse ting, for der frigives cyanid i luften. Og så er der spørgsmålet om miljøet generelt, for der er jo cyanid i afløbsvandet fra udblødningen"

Hele artiklen kan læses her:
www.science.ku.dk/oplev-science/gymnasiet/undervisningsmaterialer/online-artikler/foedevarer-ernaering-og-sundhed/samlemappe/giftigt-er-bedst/

Venlig hilsen
Lone

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. september 2020 kl. 21.52

Naturligvis kan du smide en Nerie på komposten.

Det er helt ude i hampen at der skulle være nogen som helst risiko ved det - med mindre du spiser din kompost :)

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. september 2020 kl. 22.20

Med de metoder man har i dag kan man sikkert finde gift i næsten alt ting, men jeg kunne hellere ikke forestille mig at nogle enkelte grene og blade, fra nerien, ville skabe problemer i en kompost. Hvis det var tilfældet ville man straks forbyde den på genbrug pladserne.. Så jeg syntes at Lone "skyder gråspurve med kanoner".

Jeg vil stadig holde på at man sagtens kan komme nerien i Komposten.

Mht maniok, så kender jeg ikke meget til planten og skal ikke påstår at den ikke er giftigt, men det undre mig bare lidt, da man ofte har set afrikaner sidde og tygge den.

Men det er en anden snak...

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 2. september 2020 kl. 9.13

Hej Søren D

Hvis du vil kende til tilberedningsprocesserne i afrikanske husholdninger kan du finde masser af information i den artikel jeg har linket til i indlæg nr 3.

Hej Tom Andersen

I artiklen jeg linker til i indlæg nr 3 er der en omtale af mulige skadevirkninger ved industriel tilberedning af Maniok - og til mulige løsninger på problemerne.
Tilbage står, at hvis nedbrydningen af det giftstof som er fælles for Maniok og Nerie ikke forløber som planlagt kan der ske udslip til luft og til vand (spildevand og videre til å / sø / grundvand)/ grundvand - begge former for udslip er skadelige for mange forskellige organismer. (ikke alene for mennesker, som jo nok skal være ualmindelig sultne for at smage på komposten ;-).

Venlig hilsen
Lone

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 2. september 2020 kl. 16.38

Man kan ikke direkte sammenligne en fødevarefermentering med kompostering.
Den første foregår anaerobt hovedsageligt med en ret "smal" artssammensætning af mælkesyrebakterier og den ender med en meget sur pH.
Komposteringen er overvejende aerob selvom der måske forbigående kan opstå anaerobe forhold. Den har er en meget kompleks sammensætning af mikroorganismer som også inkluderer svampe. Endelig, så ender den normalt på neutral eller svagt basisk pH.
Det er helt intuitivt at der nedbrydes mere i en kompost end ved en fermentering. Den sidste er jo netop en konserveringsmetode, mens komposten bruges til det modsatte! Derfor kan der selvfølgelig godt være enkelte stoffer som opfører sig atypisk.
Jeg kan ikke umiddelbart finde nogen undersøgelser af hvad der sker med cyanogene glukosider under kompostering, men de nedbrydes hurtigt i jord*. Det vil helt klart være min forventning at de er borte forlængst når komposten skal bruges. I øvrigt er det vel ret små mængder vi taler om?
Der er mange planter som indeholder disse stoffer, så jeg håber da ikke vi skal til at bortskaffe materialet fra dem allesammen som farligt affald ;-)

*https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0045653506013506

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 2. september 2020 kl. 17.06

Vi har et gammelt æbletræ som smider over 100 kg æbler - eller flere hundrede - på jorden, hvert år.
Jeg tør slet ikke tænke skaderne fra al den cyanid i kærnerne som efterlades på jorden :)
Er vi ikke ude på et overdrev her?

Noget helt andet er naturligt forekommende giftstoffer i fødevarer som indtages - mange kulturer har specielle tilberedningsmetoder. Jeg læste engang om vilde kartofler der indsamles af primitive kulturer og i tilberedningsprocessen blev der tilsat ler for at binde giftstofferne!! Det samme gælder lektiner - som mange mennesker bliver syge af uden at vide det - hvor vi har lært (nogle af os) at bønner skal stå i blød natten over og koges mindst en halv time for at kunne spise dem uden at blive dårlige.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 2. september 2020 kl. 19.39

Tusind tak for alle diverse indslag.
Så godt at få større indsigt trods uenigheder..

Go dage til alle og nyd livet

Vh Benedikte

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 5. september 2020 kl. 22.15

@Benedikte
Det meste, som du har i haven er på et tidspunkt giftigt for dyr og/eller mennesker. Rønnebær, nerier, nøgne jomfruer, liguster, taks og masser af andre planter.
Det betyder ikke din matrikkel rubriceres som kemikalie depot.
Men er der mindre børn er det værd at sætte sig ind i hvad der er rigtig giftigt og moderat.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 6. september 2020 kl. 9.04

@willy
Kunne ikke være mere enig :)

Nyt svar til emnet »Nerier«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Nerier

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider