Forum

Ligusterhæk – plantet for lavt?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens Møller, 9. oktober 2020 kl. 16.41

Hej. Vi har netop lige færdiggjort vores have, hvor vi har fået 20 cm muld/jord (mindst) lagt øverst.

Vi har nu plantet vores hæk. De første 20/60 meter ved at tage et skov-stik ned (ca 15-20 cm) og så dækket godt til igen og presset ned, så planten står fast.

De efterfølgende dage/de resterende 40 meter, havde vi en spade og stak ca 50 cm ned, fyldte det op med samme muld/jord vi gravede op og pressede ned.

Jeg er sikker på at alle planter bliver stående... Men kommer den første række til at overleve? Jorden var lidt hård de første 20 meter, derfor kom de ikke så langt ned.

Er der risiko for de dør/ikke gror og i tilflæde af dette, hvordan ser jeg det så/kan jeg tage en række op til den tid, og så plante?

Jeg har ca 20 meter tilovers af ligusterhækken... Findes der en smart måde for mig, at opbevarer denne på og bruge den, hvis nogen af mine planter dør?

Mvh,

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 9. oktober 2020 kl. 18.20

Det er svært at svare på, men ud fra din beskrivelse kan du af flere årsager godt opleve en dårligere vækst på de planter der har hård bund i plantehullet. Sker det må du jo tiden an eller plante om. Det kan også være at forholdene gør at planterne kan trænge igennem det lag din skovl ikke kunne :)

De overskydende planter kan du "slå ned", dvs plante i en klump i et fælles plantehul. Der kan de godt stå i op til to år og så plantes på blivestedet.

Nyt svar til emnet »Ligusterhæk – plantet for lavt?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Ligusterhæk – plantet for lavt?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider