Skrevet af: Tom Andersen, 10. oktober 2020 kl. 21.06
Hej
Jeg har eksperimenteret i en del år med at lave egne vækstmedier ud fra egen kompost. Det er meget lærerigt, men jeg har endnu ikke fundet opskriften på en så- og priklejord der er lige så luftig, som de bedste af de spagnum-baserede.
I forbindelse med en nødvendig mosfjernelse (plæneklipperen kunne ikke længere køre - den sank i til knæene) stod jeg med de velkendte bjerge af mos og rutinemæssigt ryger alt organisk affald på komposten. Jeg sad og rodede i bunken med de bare hænder - mos er SÅ lækkert - da det gik op for mig, at mos/ moslignende planter jo er basis for spagnum. Jeg har nu fredet mit mosbjerg og vil lave nogle forsøg med at bruge det i så- og priklejord til foråret.
Min tanke er blot at lade bjerget ligge i det fri og være udsat for vind og vejr, men måske skal jeg tage og fylde nogle poser og sætte tørt? Jeg tænker på om den luftige struktur der er nu vil blive ændret hen imod det mere kompakte ved en delvis nedbrydning hen over de næste 6 måneder?
Har du nogle input?
PS
Jeg bruger KUN egen kompost og diverse tilslag af lokale råvarer, som havejord, sand og grus. LECA, flamigokugler og diverse andre energitunge råvarer har ikke interesse i dette tilfælde :)
Skrevet af: Lars Holt, 11. oktober 2020 kl. 9.10
Jeg har ikke prøvet at bruge mos på den måde. Jeg plejer at blande det godt i komposten.
Det mest naturlige må være at lade bjerget ligge frit for vind og vejr. Det skal jo alligevel gøres vådt, når det skal blandes i så- og priklejorden.
Vær opmærksom på pH-værdien i jordblandingen.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. oktober 2020 kl. 9.36
I snart 30-40 år har jeg lagt mos fra vertikalskæringen på en at sti i min baghave. I løbet af sommeren kommer der græsafklip ovenpå på fordi mosset ellers bare vil tørre ud og være længe om at kompostere. Om efteråret kommer der så masser af blade ovenpå ... og så fremdeles år efter år.
Det er her jeg henter min gode muld til mine krukker.
I tørre somre er det meget svært at vande tørret mos op igen, derfor skal det både have vand og komprimeres.
Ingeborg
Skrevet af: Tom Andersen, 11. oktober 2020 kl. 13.59
@Lars
Ja, her ryger det også på komposten og det fungerer fint, men jeg mangler noget strukturgivende i den så og priklejord jeg selv laver.
I dag er det fint sigtet kompost blandet med fint sigtet brugt pottemuld (hjemmelavet) justeret med vasket grus. Det fungerer, men er ikke så luftigt og fugtbevarende som jeg gerne vil have det.
Derfor tanken om at iblande mos i stedet for grus....
@Ingeborg
men skal det være fugtigt mos eller tørret mos? Jeg tror Ingeborg har en pointe i at tørret mos (som tørret spagnum) er lidt træls at opfugte igen. Derfor vil jeg kun tørre en mindre portion - blot for at be- eller afkræfte dette.
Tak for input :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Mos fra græsplænen > så og priklejord?