Forum

Dybde ved nyplantet ligusterhæk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Per Eriksen, 19. oktober 2020 kl. 15.36

Hej Havefolk,

Jeg har netop plantet en 120 cm høj ligusterhæk (barrod). Jeg bor vestpå i et nybygområde med ret så kraftige vinde, og jeg har derfor plantet min hæk lidt dybere end anbefalet. Dvs at punktet for forgreningen er 2-3 cm under jordhøjde, hvorefter der er påfyldt yderligere 5 cm spagnum (75%) blandet med løs jord (25%).

Men ak, nu er jeg blevet blevet nervøs for om min kære hæk og mine anstrengelser er fortabte, og hækken vil rådne.

Er der nogen der har erfaringer med ovenstående, og evt prøvet at plante en ligusterhæk lidt dybere end anbefalt.

De bedste hilsner,

En træt havemand

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. oktober 2020 kl. 16.00

Det bør du ikke være. At du har sat dem lidt dybere, som i dit tilfælde spiller ingen rolle og slet ikke nu hvor buskene er ved at gå i dvale. Så til foråret er jorden faldet sammen og så passer det meget godt med dybden. Jeg har for mange år siden arbejdet på en planteskole, hvor ejeren avlede syrener og liguster og disse blev slået ind i dbede som det hedder, dvs at de blev plantet dybere end dine hæk planter, men tog ikke skade af det.

Jeg fandt denne plantevejledning, som jeg håber at du kan gøre brug af

farveflora.dk/ligusterhaek/

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Eriksen, 19. oktober 2020 kl. 18.28

Mange tak for svaret, Søren. I så fald skal jeg vel heller ikke frygte at bladene her på andendagen hænger nedad og ser lidt triste ud?

Jeg har givet vand, da vi jo har haft et par usædvanlige tørre dage.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. oktober 2020 kl. 20.17

Vand er en rigtig god ide selvom vi har fået meget vand, især her i Køge. Men du skal også huske at give lidt til foråret.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 20. oktober 2020 kl. 10.41

Hvis du skal have en hæk der kan stå fast i blæsevejr , så må du stort set aldrig vande den , dermed udvikler ligusteren er godt stort og dybdegående rodnet der kan holde på hækken selv i stormvejr................

Nyt svar til emnet »Dybde ved nyplantet ligusterhæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Dybde ved nyplantet ligusterhæk

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider