Forum

Gødning til engriflet hvidtjørn som træ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christian Larsen, 22. oktober 2020 kl. 15.33

Hej alle

Jeg er total nybegynder. Er lige flyttet i mit første hus.

Jeg har plantet en engriflet hvidtjørn som et lille træ, ca 160 cm pt. Det blev plantet her for tre uger siden. Jeg ved, at vi har rigtig god jord her (masser af regnorme i jorden osv).

Hvornår på året, skal jeg gøde træet?
Hvilken gødning og hvor meget skal jeg anvende?

Jeg går især efter en hvidtjørn, der laver mangler blomster.

På forhånd tak.
Mvh
Christian

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. oktober 2020 kl. 18.18

Du skal bruge kompost lagt oven på jorden.
Der er den gødning, der er brug for. Samtidig begrænser det ukrudt, og holder på fugt.
I øvrigt er hvidtjørn et af de træer, der sår sig selv og trives fint (måske lidt for fint) i den danske natur.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Larsen, 22. oktober 2020 kl. 21.47

Hej Lars. Hvis ikke jeg har mulighed for at lave kompost, hvad vil så være andetvalg?

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. oktober 2020 kl. 11.26

Der findes, mig bekendt, ikke nogle steder hvor det oplyses hvor meget vores forskellige have planter skal have af gødning . Lige bort set fra dem der fremstiller gødningen og som anbefaler os at bruge mere og selv det kan du ikke regne med. Derfor vil de mængder folk anbefaler som regel være ud fra et erfarings grundlag.

Så jeg har fundet frem til det anbefales at bruge fra 5 gram npk og frem til ca 50 gram npk pr. løbende meter tjørnehæk. Men da økologer ikke benytter kunstgødning er vi nød til at regne os frem til noget brugbart, hvor vi kan benytte eksempelvis tørrede hønsegødning. Hønsegødning består af ca 4 gram kvælstof pr 100 gram gødning og npk ca 14 gram. Hvis vi så nøjes med de 5 gram k skal vi bruge ca 150 gram tørrede hønsegødning til en meter tjørnehæk. Det samme kan og også bruge til en plante.

Men da det ikke er alt hønsegødning, der frigives samme år skal vi tilsætte ca 200 gram til en plante, men ikke før til foråret, dvs i slutningen af marts.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Larsen, 23. oktober 2020 kl. 11.51

Hej Søren

Tak for super feedback.

Som jeg læser din anbefaling, skal jeg ligge 200 g hønsegødning på jorden, som træet er plantet i. Det gør jeg i alt én gang henimod slutningen af Marts. Korrekt forstået?

Er der noget formål i at lægge hønsegødning på jorden flere gange f.eks. 200 g i marts, april, maj?

Mvh
Christian

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. oktober 2020 kl. 13.10

Nej de 200 gram tørrede hønsegødning er nok til hele sæsonen da det frigives over hele perioden. Men det er som regel kun de 65 procent af det, der bliver frigivet.

Min er erfaring med tjørn er at de gror godt og at jorden skal være meget ringe før at de ikke gror. Derfor er det ingen grund til at ofre særlig meget gødning på dem.
Men mindre er du er en professionel planteskole:-) og skal leve af de store planter.... Planteskolerne bruger som regel flydende gødning, 1til 2 promille, og dermed mere gødning.

De 200 gram hønsegødning svare tl at der frigives ca 6 gram kvælstof første år, hvilket svare til ca 50 gram NPK gødning 14-4-17. Hvis du giver dem mere hønsemøg får du bare mere tilvækst, som du så skal beskære og hvis du ikke bruger grenaffaldet til kompost er det spild af gødning i længden.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. oktober 2020 kl. 13.16

Up jeg fik ikke svaret på alle dine spørgsmål :

Som jeg læser din anbefaling, skal jeg ligge 200 g hønsegødning på jorden, som træet er plantet i. Det gør jeg i alt én gang henimod slutningen af Marts. Korrekt forstået?

Ja det er korrekt....

Er der noget formål i at lægge hønsegødning på jorden flere gange f.eks. 200 g i marts, april, maj?

Nej, spild af gødning... Giver bare mere tilvækst
De 200 gram svare til ca en spandfuld kompost af god kvalitet

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Larsen, 23. oktober 2020 kl. 14.53

Hej Søren

Mange tak for god feedback - læringskurven er stejl, når man er helt ny i haven :)

God weekend.

Mvh
Christian

Nyt svar til emnet »Gødning til engriflet hvidtjørn som træ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Gødning til engriflet hvidtjørn som træ

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider