Forum

Så og prikle jords holdbarhed

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne Jørgensen, 31. januar 2021 kl. 17.25

Hej

Jeg skal snart i gang med at forspire de første planter.

Jeg har noget god så og prikle jord til overs fra sidste sæson. Kan jeg bruge det igen denne sæson eller kan det blive dårligt? Det er opbevaret i en varm kælder siden sidste sommer.

Mvh.
Anne

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 31. januar 2021 kl. 21.43

Spiremuld og potte jord kan holde i rigtig mange år. Jeg har aldrig hørt om gammel jord/pottemuld, der ikke var anvendeligt. Især hvis jorden for det meste består at spagnum og lidt grus/leca er der ingen liv at tage hensyn til. Men man kan godt forestille sig at hjemmelavet spiremuld, der består af have jord, kompost og grus vil miste en del af sit liv med tiden hvis det ligger og tørre ud men om det dør hen og bliver årsagen til dårlig spiring ved jeg ikke.

Selv bruger jeg plantesække, hvor jeg genbruger jorden i flere omgange, dvs først til tomater/agurker, senere til pottemuld og atter senere som strøelse hos mine høns. Herefter kommer det i køkkenhaven, hvor det stadig "virker". som jordforbedring...

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 1. februar 2021 kl. 9.44

Hej Anne Jørgensen

Mine erfaringer med købt så- og priklemuld, der har været gemt for længe, er, at det ikke dur. Frøene spirer simpelthen ikke eller næsten ikke.

Så- og priklemuld indeholder normalt ikke gødning, for frøene har jo selv ”madpakke” med. Det er faktisk skadeligt, hvis der er gødning (af betydning) i jorden.

I mange år gik det fint for mig at få tomatplanter til at spire i købt så- og priklemuld. Men så var der et år, hvor jeg brugte en rest så- og priklemuld fra året før. Da spirede frøene ikke eller næsten ikke.

Et andet forår havde jeg købt så- og priklemuld på tilbud. Jeg undrede mig lidt over, at prisen var nedsat så tidligt på året. Og produktet duede da heller ikke. Jeg vil tro, at prisen var nedsat, fordi det stammede fra året før.

Min teori er, at organisk materiale i det gemte jord omdannes til gødning, som tiden går, og at det derfor, frøene ikke vil spire. Jorden er sikkert udmærket – bare ikke til at så i.

M. v. h.

Doris Møller

P.S. For at foregribe mulige bebrejdelser, fordi jeg har brugt købejord, vil jeg lige nævne, at disse erfaringer stammer fra før jeg fik have.

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 1. februar 2021 kl. 10.46

Hej Anne Jørgensen

Jeg vil ikke kloge mig på, om din overvintrede så- og priklejord kan anvendes med held.
Men jeg vil gerne gi' et tip om også i denne sammenhæng at overveje "gør det selv"-metoden!

Sten Porse har i "Spørg Eksperterne" givet opskriften på selv at fremstille så- og priklejord i artiklen "Kan man selv lave så- og priklejord?".
Artiklens titel kan du søge på i søgefeltet øverst på Havenyts side.

Venlig hilsen
Lone

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. februar 2021 kl. 22.03

Der har tidligere været spurgt til hvordan at man rette op på en gammel pottejord.

www.havenyt.dk/spoergsmaal/jord/18705.html

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 5. februar 2021 kl. 9.04

Hej Søren

Nu drejer spørgsmålet sig netop IKKE om pottemuld, men om såmuld.

Pottemuld kan man ikke bruge til at så i. Det indeholder for meget gødning.

M.v.h.

Doris Møller

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. februar 2021 kl. 22.12

Det var nu mere svaret jeg bed mærke i, men ellers har du ret Doris.

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 3. marts 2021 kl. 10.13

Jeg lod mig friste i år, fordi min havejord var frossen, da jeg skulle så tomat og peberfrugt. Jeg købte så- og priklemuld i Silvan: Økologisk så- og priklejord til 39,95 kr. for vistnok 18 liter. Og det skulle jeg ikke have gjort. Det dur ikke!

Jeg såede mine frø for nu 10 dage siden. Ved en optimal temperatur plejer tomatfrø at komme op efter tre døgn. Men der er ikke en spire!

Jeg var derfor nødt til at så om, og nu kunne jeg tage jord i min have. Efter lidt opvarmning ved stuetemperatur såede jeg nye frø for to døgn siden. De er allerede ved at spire. Dog kan jeg endnu ikke se, hvad der kommer. Der kommer jo sikkert også noget ukrudt. Men det betyder i hvert fald, at min havejord dur!

Så jeg synes lige, at jeg vil advare andre om, at økologisk så- og priklejord fra Silvan ikke dur. Jeg ved jo, at det er virksomt, når man skriver den slags ting på nettet. Sidste år havde jeg problemer med, at Bauhaus ikke ville reparere min plæneklipper, som var gået i stykker inden for garantiperioden. Jeg begyndte at beklage mig her på Havenyt. Og så kom der gang i sagen: Bauhaus gav mig en splinterny plæneklipper!

Måske vil Silvan også rette sig efter kritik!

M.v.h.

Doris Møller

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 3. marts 2021 kl. 11.06

Man kan godt bruge pottemuld , som så og prikle medium , det skal bare vandes godt ud før man putter frø i det , og vandet som bliver brunt/sort , kan gemmes og bruges som let gødningsvand senere til de nye små planter , jeg har opgivet så og priklejord , især den fra Jem og fix er direkte uduelig , så jeg bruger neutral shagnum fra Bauhaus blandet op med groft grus , for at gøre det mere luftlig og det virker fint .

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 3. marts 2021 kl. 12.12

Hej Svend Høst

Det var da et godt råd, nemlig at man faktisk godt kan bruge pottemuld til at så i, hvis man først vander de ekstra næringsstoffer væk. Og selvfølgelig bagefter udnytter det næringsrige vand.

For mit vedkommende er det slut med at købe så- og priklemuld. Når nu havejorden fungerer så fint ;-)

M.v.h.

Doris Møller

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 3. marts 2021 kl. 17.11

Doris ...... havejord er da udmærket men der kan være svampe og ukrudts frø i det , en tur i mikrobølgeovnen , så er jorden steriliseret ..............

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. marts 2021 kl. 18.30

Problemet er at hvis du sterilisere det dræber du alt det liv som økologer stræber efter at få i deres jorder. Jorden bliver ødelagt. Det vigtigste er at ledningstallet, dvs gødningen ikke er der heri i nævneværdig grad. Derfor er jyffi potter ikke noget man anbefaler, selvom de er udmærket til såning. At ma så vil så i have ord forstår jeg ikke. Her er både ukrudt og kan indeholde sygdomme mv. Men har man gode erfaring med det skal man bruge det.

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 3. marts 2021 kl. 19.27

En tur i mikrobølgeovnen! Tja, det er nu ikke muligt, for sådan en har jeg aldrig ejet, og jeg ønsker ikke at udvide min maskinpark.

Selv hvis jeg havde sådan en tingest, så tror jeg nu ikke, at der ville ske noget ved at dræbe den smule liv, der er i et par liter jord.

Men bare rolig - jeg kan godt overkomme at luge i fire små urtepotter. Sortimentet bliver selvfølgelig udvidet efterhånden. Men jeg tror nu godt, at jeg kan følge med ;-)

M.v.h.

Doris Møller

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. marts 2021 kl. 19.41

Min gamle nabo kogte/ristede jorden, inden han såede tomater - det lugtede ganske forfærdeligt, så det bruger vi ikke.

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 23. marts 2021 kl. 11.28

Man kan godt anvende noget så- og priklemuld, som har været gemt så længe, at der er sket en omsætning af organisk materiale, således at gødningsindholdet er blevet for højt til at så i.

Man skal bare vande det igennem nogle gange, sådan at den ekstra gødning forsvinder, sådan som Svend Høst anbefaler, at man gør med pottemuld, hvis man ønsker at så i det.

Jeg havde en hel pose så- og priklemuld, der var indkøbt i Silvan, dengang min egen havejord var frossen. Der kom ikke en spire, da jeg såede tomater første gang. Nu har jeg prøvet at vande så- og priklemulden igennem flere gange. Og ved en ny såning spirede tomaterne fint. Alle frøene kom op.

M.v.h.

Doris Møller

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 23. marts 2021 kl. 13.02

Hej Doris .....Rema 1000 har så og priklejord fra danmuld 17 L for 17 Kr , jeg har ikke sået i det endnu , men sat en hel del stiklinger i det og de gror godt ................

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 24. marts 2021 kl. 9.36

Hej Svend Høst

Tak for tippet. Men nu har jeg jo fundet en metode til at anvende den dårlige pose så- og spirejord, jeg allerede har! Jeg kunne selvfølgelig sagtens finde anvendelse for jorden i min have. Men nu er den dårlige jord jo købt og betalt og fragtet hjem.

I dette tilfælde er det bedre med én pose dårlig muld herhjemme end mange gode og billige hos Rema!

M.v.h.

Doris Møller

Nyt svar til emnet »Så og prikle jords holdbarhed«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Så og prikle jords holdbarhed

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider