Forum

Æbletræer i udlandet

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens Poulsen, 23. februar 2021 kl. 18.06

Hej Forum

For 5 år siden flyttede jeg til Madeira, en skøn lille frugtbar ø i atlanten ud for Marokkos kyst.

Med mig har jeg bragt et æbletræ, en rød gråsten.

Træet har jeg taget med af sentimentsle grunde, da det var sådan et æbletræ jeg gav min nuværende kone da jeg mødte hende.

Jeg købte et nyt træ da vi flyttede her til Madeira… og det har levet en kummerlig tilværelse et sted der er for tørt og for varmt. Men nu har jeg endelig fået adgang til et stykke jord hvor jeg kan flytte træet til. Mit primære håb er selvfølgelig at træet overlever flytningen… men derefter vil jeg jo gerne have lidt frugt… og der er det jeg er på jagt efter en træsort der kan bestøve… kan i være mig behjælpelige, jeg har fundet en sort der hedder royal galla men kan ikke finde den sort i bestøvnings diagrammer.

Jeg har også tænkt på at få et afklip fra et kompatiblet træ i Danmark og pode det på den røde gråsten… vil det evt. kunne fungere…

Jeg håber på jeres hjælp, da jeg gerne vil kunne spise en rød gråsten hernede på »det evige forårs « ø.

Med venlig hilsen

Jens Poulsen

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 23. februar 2021 kl. 22.38

Royal gala burde kunne bestøve den. Det er en variant af gala, mens Gråsten kaldes gravenstein ude i verden. Med det i mente, se her: www.sandybarnursery.com/apple-pollination-page.htm

Du må så plante et tredje træ for at få frugt på dem begge...

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Poulsen, 24. februar 2021 kl. 0.33

Tak for dit svar... jeg er kun interesseret i frugt på den røde gråsten... super dejligt med hjælp.

Nyt svar til emnet »Æbletræer i udlandet«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Æbletræer i udlandet

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider