Forum

Tanggødning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 24. marts 2021 kl. 6.26

Hejsa
Er der nogle, der ved , hvordan man laver tanggødning?
Skal tangen været tørret og afsaltet så godt som muligt, eller kan den helt friske tang bruges?

Jeg har tænkt mig at fylde en stor vandkande op med tang, og derefter fylde den med vand. Hvor længe skal dette trække?

Jeg regner så med at efterflg gødning skal iblandes frisk vand, i forhold 1 / 10. Er denne blanding for stærk?

På forhånd tak for eventuelle svar

Vh Benedikte

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 24. marts 2021 kl. 7.25

Det mest naturlige er at bruge tang som brunt jorddække. Ud over at gøde har det også den fordel, at det øger humus i jorden, og det begrænser ukrudt og dæmper fordampningen.

Tang kan selvfølgelig også blandes i komposten.

Kål og asparges kan tåle den friske tang, hvor der jo er salt i.
Øvrige planter skal have afsaltet tang.
Tang kan bringes ud om efteråret, for det omsættes langsomt, så risiko for nedsivning af overskydende gødning er minimal.

Tang har foruden N,P og K et vigtigt indhold af mikronæringsstoffer.

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 24. marts 2021 kl. 8.34

Tak for svar.

Jeg har flere steder læst og hørt flere have guruer anbefale at bruge tanggødning til alle planter bla i drivhuset, når der er de forskellige grøntsager/frugter på tomatplanter, chili etc. Inden frugterne er udvikler anbefales brændenælde- gødning, og dette har jeg brugt flere år. Jeg vil så gerne flg op på at bruge tanggødning når diverse blomster er blevet til frugter. Derfor er jeg i tvivl om hvordan tanggødningen laves.

Jeg har i over 15 år brugt tang på alle mine planter i haven og intet andet. Og alle planter trives .

Vh Benedikte

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 24. marts 2021 kl. 10.31

Ja, tang er meget anvendeligt, men hvorfor det skal være i vandingsvandet i stedet for i jorden, forstår jeg ikke.
Brændenælde, agerpadderokke ( mfl basisstoffer, det er lovligt at anvende som bekæmpelsesmidler) er anderledes,for det opløses lettere i vandet, og det har en beskyttende virkning, hvis det sprøjtes på planterne.

Jeg husker at vi et år lagde tang under 1/3 af vinplanterne.
Så gik der en vinter eller to, uden at vi tænkte nærmere over tangen.
Men en sommer opdager jeg at der er væsentlig forskel i hvordan planterne i vingården trives. Jeg tænkte ikke lige på, at det var de rækker, hvor vi havde lagt tang.
Men ved at undersøge jorden, så vi rester af tangen, og så dæmrede det for os. Tangen havde tilført kvælstof og de mikronæringsstoffer, som manglede i resten af vingården.

Jeg henter tang, når jeg kan få tid og mulighed for det.

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 24. marts 2021 kl. 10.45

Hej igen

Ja jeg har også oplevet tangs virkning på denne måde:)

Men mit drivhus er ikke så stort i hvert fald ikke i forhold til de antal planter jeg fremdyrker. Så for at udnytte hele pladsen i drivhuset benyttes også flisegang arealet til krukker på hjul hvor jeg bla har lækre chili. Gangarealet benyttes forår/efterår til at sidde og nyde livet, om sommeren er det for varmt og derfor har jeg disse krukker. Og enig. Så meget som muligt i jorden, så arealet med jord i drivhuset bruges optimalt og måske også for tæt. Men planterne og afgrøde nydes.

Så derfor søger jeg opskrift på tang gødning.
Tak for response og go dag

Vh Benedikte

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 24. marts 2021 kl. 10.58

Hej Benedikte.
Har du læst denne artikel, fra Havenyt?
www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/goedning/533.html

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 24. marts 2021 kl. 11.02

Der ligger flere opskrifter på nettet, bl. a denne
www.shareoflancaster.com/hjemmelavet-tang-godning/

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 24. marts 2021 kl. 12.24

@S. Duun

Den sidste artikel har jeg ikke læst. Den vil jeg prøve at bruge. Tusind tak for svar til jer begge

Vh Benedikte

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 24. marts 2021 kl. 18.43

Hvis man kun må hente en indkøbs pose fyld tang af gangen skal man enten bryde loven eller bo tæt på en strand hvor det skylles op.

Kan det virkelig betale sig frem for brugen af naturgødninger, som man kan hente i massevis, eller sagt på en anden måde... Kan det betale sig rent gødnings værdi mæssigt?.

For mit eget vedkommende skulle jeg kører ca 17 km for at finde et godt sted med masser af tang og så bliver det dyrt i længden..

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 24. marts 2021 kl. 19.28

S Duun
Du har ret.
Jeg er bare så heldig at have egen strand indenfor 100 m , så mht tang brug, har jeg ingen problemer.

Desuden er I velkomne til at
hente tang her, da det er en privat strand. :)

Vh Benedikte

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 24. marts 2021 kl. 19.28

S Duun
Du har ret.
Jeg er bare så heldig at have egen strand indenfor 100 m , så mht tang brug, har jeg ingen problemer.

Desuden er I velkomne til at
hente tang her, da det er en privat strand. :)

Vh Benedikte

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. marts 2021 kl. 23.08

Hej Benedikte.

Hvor i landet er det.? Det sjældent at man får sådan et godt tilbud:)

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 26. marts 2021 kl. 8.24

:) Nordfalster

Vh Benedikte

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. marts 2021 kl. 19.00

Øv det er lidt lang væk fra Køge, men tak for tilbuddet..

Nyt svar til emnet »Tanggødning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Tanggødning

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider