Forum

Kartofler i mos og halvt omsat kompost?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. april 2021 kl. 8.33

Jeg kan ikke nænne et smide par kilo kartofler med spirer på komposten til formuldning.
Uden køkkenhave har jeg mulighed for at grave kartoflerne ned langs en hæk.
I nær fremtid skal græsplænen vertikalskæres og vil give en masse mos, som jeg normalt fordeler under buske og hække eller på en sti i baghaven.
Kan jeg mon lægge mine kartofler lagvis mellem afrevet mos og halvt omsat kompost? Det er knald eller fald, men hvis det er umuligt, kan jeg spare mig for forsøget.
Ingeborg

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. april 2021 kl. 8.41

Jeg har læst
skovhaveholst.dk/?p=218
Og det ligner lidt mit forehavende.
Ingeborg

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 6. april 2021 kl. 10.17

Hvor meget er der at spare ved at undlade forsøget.?

Der kan gå så mange ting galt med kartoffelforsøg, at jeg ville undlade at blive skuffet, hvis det går skidt. Det er meget sjovere at blive glædeligt overrasket over et middelmådigt resultat. :-)

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frederik Bruun Lind, 7. april 2021 kl. 19.54

Jeg har prøvet to dyrkningsmetoder. Forrige år lagde jeg kartoflerne direkte på jorden, gav dem et lag kompost og dækkede dem med halm. Det fungerede fint.
Sidste år blev de lagt på jorden med et solidt (ca. 30 cm) halvkomposteret hestemøg over. Hvilket også gav et fint resultat.
Så mos lyder da som en fin idé. Held og lykke!
Frederik

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 8. april 2021 kl. 9.30

Hej Ingeborg Hansen

Et kartoffeltårn – det lyder spændende!

På grundlag af mine erfaringer fra sidste år – hvor jeg lagde kartofler på græsplænen med halvt omsat kompost og afklippet græs over – vil jeg lige komme med en forsigtig indvending:

Vil mos ikke klistre sammen, når det bliver fugtigt og bagefter tørrer?

Jeg havde en del bøvl sidste år, fordi jeg brugte afklippet græs i stedet for halm. Jeg var nødt til at hjælpe kartoffelspirerne med at trænge igennem det kompakte lag af afklippet, sammenklistret græs.

Men mos opfører sig måske anderledes end afklippet græs?

M.v.h.

Doris Møller

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. april 2021 kl. 9.58

@Frederik Bruun Lind
Tak for opmuntringen. Det er altid sjovt at se om noget, man ikke har investeret stort i kan lykkes. Fint at have noget nyt at iagttage ved den daglige haverunde, selvom jeg er ved at drosle ned.
Ingeborg

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. april 2021 kl. 10.04

@Doris Møller
Mos opfører sig helt anderledes end græs. Det indeholder jo betydeligt mere tørstof, er luftigere og klasker ikke sammen til en “kokage”. Afrevet mos er jo betydeligt mere luftig end græs. Jeg har et år haft problemer med afrevet mos bredt ud på min “skovsti” det blev grønt igen, så jeg måtte vende det flere gange.
Mislykkes dyrkningen, skal jeg jo ikke gøre mere ved det = arbejdsfri:-)
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Kartofler i mos og halvt omsat kompost?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kartofler i mos og halvt omsat kompost?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider