Forum

Ferskentræ – kunstig bestøvning?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. april 2021 kl. 13.10

Hej
Mit ferskenespaliertræ blev etableret sidste år. Ved køb havde det en del visnende blomster, hvoraf mange faldt af under transporten. Der kom dog 3 fine ferskner, som jeg nok lod sidde til de var overmodne. Det gør jeg ikke igen.
I år tæller jeg mere end 60 blomsterknopper, hvoraf nogle er sprunget helt ud. I betragtning af den omgang sne og frost vi fik sidste weekend, satte jeg et løseligt plastikforhæng på espalieret. Det er kommet af igen.
Er der noget om at jeg må ud og "kunstig" befrugte mine blomster? Der er set enkelte humlebier i haven, men om de lige har færten af mine ferskenblomster?
Ingeborg

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. april 2021 kl. 13.11

Jeg har iøvrigt set flere humlebier. Hvad er det den har på benene? Ser lidt underligt ud.
Ingeborg

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. april 2021 kl. 13.45

Bier samler ikke kun nektar. De samler også pollen, som de primært bruger til at lave "madpakker" til deres afkom.

Humlebier har udviklet en helt speciel teknik: De hænger sig under en blomst og sætter deres brystmuskler i svingninger, så pollen drysser ned på dem. Det giver den karakteristiske lyd, du kender: Bzzzzzzzzzzzzzzzz.

Både humlebier og honning bier, ligesom mange vilde biarter indsamler pollen omkring benene, de såkaldte pollen bukser og det er ofte dem du ser som små farvede kugler. Honning bier bruger rigtig meget pollen til familien.

Nyt svar til emnet »Ferskentræ – kunstig bestøvning?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Ferskentræ – kunstig bestøvning?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider