Forum

Kveller

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 11. april 2021 kl. 12.25

Hejsa.
Er der nogle her i dette dygtige Forum som personligt kender til dyrkning af kveller.
Mit spørgsmål lyder bare. Er det for tidligt at så kveller nu, har haft varierende resultater mht til dyrkning, så....??
På forhånd tak for svar.
Vh Benedikte

Ps. Ved frø skal have sand og masser af saltvand i krukken :)

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 11. april 2021 kl. 13.13

Jeg kender ingen der har forsøgt sig med at dyrke Kveller (eller Salturt (Salicornia europaea)), men det er da et forsøg vær.

Men du kan da efterligne forholdene der vokser under i naturen.
Den vokser imidlertid ikke i sand, men i områder der ofte oversvømmes af saltvand (så den kan da vandes regelmæssigt en lettere saltvand). Og her beskrives jordbunden som leret og dyndet (altså en lerjord med masser af findelt organisk materiale).

Hvis den vokser under optimale betingelser kan den blive pænt stor , her et billede at en jeg engang fandt - ca. 40 cm høj og meget grenet

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 11. april 2021 kl. 14.45

Hejsa Kim.

Ja tak for svar. Havde et rigtigt godt resultat m masser af kveller rør/stænger? Sidste år. Men det først efter nr 2 såning. Så det anbefales faktisk at kveller allerede nu burde været sået, hvilket jeg ikk har gjort. Så jeg ønsker kun at vide hvornår det anbefales at så frø nu.

Jeg vander kun m havvand, men tak for råd mht lerjord. Det er en fantastisk saltet grøntsag. :)

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 11. april 2021 kl. 14.45

Hejsa Kim.

Ja tak for svar. Havde et rigtigt godt resultat m masser af kveller rør/stænger? Sidste år. Men det først efter nr 2 såning. Så det anbefales faktisk at kveller allerede nu burde været sået, hvilket jeg ikk har gjort. Så jeg ønsker kun at vide hvornår det anbefales at så frø nu.

Jeg vander kun m havvand, men tak for råd mht lerjord. Det er en fantastisk saltet grøntsag. :)

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 11. april 2021 kl. 16.05

Hej Benedikte Rasmussen

Såning i marts-april er anbefalingen fra forskellige frøfirmaer .
I naturen ligger frøene i vinterdvale indtil jord- og vandtemperaturen og fugtigheden er tilpas til spiring og nyvækst.
Jeg har mit hemmelige kvellersted derude i det frie - og jeg glæder mig til at fylde en håndfuld kveller i lommen om et par måneder !

Med dette forårs frostnætter som udgangspunkt kan du forvente, at det nok skal lykkes med såning nu i starten af april.
Men det kan da ud fra dine erfaringer være en slags helgardering at gemme en lille del af frøene til en ekstra såning...

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Kveller«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kveller

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider