Forum

Rosmarin og fersken

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Jakobsen, 15. april 2021 kl. 8.17

Kære havekyndige

Nu er der ved at være den tid, hvor jeg igen bliver konfronteret med min begrænsede viden om haven, og har brug for jeres hjælp. To spørgsmål:
1. Vi har en meget stor rosmarin udenfor, i sandet jord og op ad en østvendt mur. Den klarer sig virkelig godt - er ca halvanden meget høj og bred - nok fordi jordbunden der minder om dens naturlige habitat. Den har imidlertid taget skade af frosten over vinteren og mange af dens grene er visne. Jeg har læst et sted, at man ikke mp beskære en rosmarin mere en hvad man ville klippe af når msn spiser fra den. Men hvis jeg skal skære der døde fra, så er det ca halvdelen eller to tredjedel, der skal klippes ned. Hvordan skal jeg håndtere den?
2. Vi har et nyt ferskentræ i haven, som har stået der over to vintre nu. Sidste pr fik det smukke blomster på, men frosten i maj gjorde kål på drømmen om ferskner. Nu er der solde blomster igen - og dmi truer vedholdende med nattefrost. Vi har lagt/spændt en fiberdug over træet i håb om at modvirke evt frostskader. Må den godt blive liggende i flere uger? Og må den røre de øverste gerne og dermed hvile på de øverste skud?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Jakobsen, 15. april 2021 kl. 8.18

Beklager de mange slåfejl!

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. april 2021 kl. 10.47

ad 1. Jeg kender ikke reglen om, hvor lidt man må beskære en rosmarin. Jeg skærer, hvad jeg skal bruge til maden.
Hvis en gren er død, kan du roligt skære den af.
Rådyrene kender heller ikke reglen - de knækker hele grene af.

ad 2. Jeg vil mene, at du kun skal have fiberdug over, når der er brug for det.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 15. april 2021 kl. 18.02

Jeg har før beskåret min rosmarin uden problemer. Jeg gør det samtidig med at jeg beskærer mine lavendler.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Jakobsen, 16. april 2021 kl. 16.29

Mange tak for input begge to.

Nyt svar til emnet »Rosmarin og fersken«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Rosmarin og fersken

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider