Forum

Jordblandings forhold.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: RIKKE KIRSBO, 16. maj 2021 kl. 9.21

Har ladet mig fortælle, at jeg skal bruge 60% jord og 40% perlite til en 'let og luftig' så jord - men hvordan i himmelens navn finder jeg dog ud af meget det er i vægt, altså gram/kg?

Rikke

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 16. maj 2021 kl. 11.16

Jeg viille ikke bruge perlite til så jord , jeg bruger en god kvaitets så og priklejord blandet op med noget groft grus som gør det luftigt , det virker fint..............

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 16. maj 2021 kl. 12.49

60/40 lyder af alt for meget perlite. Jeg bruger ca. 5-10% i rummål. Dvs. ca. 1l. muld til ½-1dl. perlite i min såjord.
Du må selv regne det ud i gram. ;)

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 17. maj 2021 kl. 20.00

Hej RIKKE KIRSBO

Jeg bruger ikke Perlite.
Det er svært for mig ud fra en økologisk tankegang at forsvare anvendelsen af et produkt der er fremstillet af råstoffer hentet flere tusind kilometer væk fra Danmark, fragtet hertil og derefter forarbejdet i en energikrævende proces og distribueret til detailhandlen.

Perlite er forarbejdet vulkansk sand hentet i åbne miner i Grækenland og Tyrkiet. Det vulkanske sand er kendetegnet ved et højt indhold af silicium.
Producenten oplyser, at der anvendes høj varme (1300 grader) i fremstillingsprocessen - men at overskudsvarme fra produktionen genanvendes til boligopvarmning.
Perlite indgår (ud over til dyrkningsformål) i isoleringsmaterialer og indgår som fyldstof i fx pesticider, foderkoncentrat og ukrudtsmidler.

Den vigtigste egenskab ved Perlite til dyrkningsformål er, at det opretholder en luftholdig dyrkningsjord.
Og det er bestemt vigtigt at søge at opnå det, for mange planter trives ikke, hvis jorden "klasker sammen" omkring de fine rodtrevler.

En luftholdig dyrkningsjord kan opnås ved blanding af muldjord (hvis du er heldig muld fra muldvarpeskud) med groft sand og kompost (til såjord: harpet, komposteret vissent løv).

Med andre ord: Du kan sagtens klare dine planteprojekter med de råstoffer som findes i Danmark.

Venlig hilsen
Lone

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 17. maj 2021 kl. 21.33

@Rikke

Jeg har i år leget med at bruge afrevet mos fra græsplænen til jordblandinger. Jeg har set god effekt i jord til stiklingeformering, men også erfaret, at det er svært at fordele jævnt i jordblandingen. Til såning ville jeg derfor toppe blandingen med jord/ sand blanding i et lag der svarer til sådybden og den varierer jo alt efter frøet.

Mos kan i det rette forhold give ret gode betingelser for rodudviklingen er min erfaring fra dette forår.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: RIKKE KIRSBO, 25. maj 2021 kl. 20.32

Tusind tak for alle jeres svar - mit store problem har nemlig været at min jord bliver alt for våd & tung til at mine små frø i det hele taget spirer, og det så endelig lykkes overlever de små planter sjældent ret længe. Men problemet kan tydeligvis løses på mange måder, så alle jeres tips hjælper mig utroligt meget!

Nyt svar til emnet »Jordblandings forhold.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Jordblandings forhold.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider