Forum

Gyldenlak – farver ved hjemmeavl.?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 8. juni 2021 kl. 13.47

Kan det passe, at Gyldenlak med gule blomster er dominerende, så de fra generation til generation optræder mere og mere hyppigt, når man ukritisk indsamler frø til videre avl.?

Jeg har læst, at det skulle være tilfældigt, men jeg er nu på tredje generation, og der er så mange gule og så få violette blomster, at jeg har lidt svært ved at tro, at det er helt tilfældigt.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. juni 2021 kl. 19.01

Jeg har forsøgt at finde frem til gyldenlakkens ophav, men der er for mange reklamer for frø i alle farver til at jeg kom til vejs ende.
Man kan godt tænke sig, at den oprindelige farve var gul. Hvis det er tilfældet, er det ikke underligt, at den vender tilbage til gul, når man ikke udvælger særlige planter, man synes er bedst, men bruger frø fra alle planterne.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 8. juni 2021 kl. 19.14

Det kan også forholde sig sådan, at den gule farve simpelthen er nemmere at se for bestøvere, så de gule bestøves først og mest.
Det er ren evolution, altså naturlig selektion af genetiske variabler. ;-)

Nogengange med planter, må mennesket så være den, der selekterer ved at foretage/forhindre bestøvning. Eller rykke de uønskede farver op.

Mvh
Tine

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 9. juni 2021 kl. 15.49

Den svenske beskrivelse af den botaniske art siger gule blomster:
linnaeus.nrm.se/flora/di/brassica/erysi/erysche.html

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 11. juni 2021 kl. 23.48

Mange tak for alle svar. :-)

Nyt svar til emnet »Gyldenlak – farver ved hjemmeavl.?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Gyldenlak – farver ved hjemmeavl.?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider