Forum

Så meget sprøjtemidler er der i jordbær

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. juni 2021 kl. 19.56

SPRØJTEMIDDELRESTER I JORDBÆR

Spiser du løs af danske, saftige jordbær i løbet af sommeren?

Den danske pesticidkontrol fandt i 2020 sprøjtemiddelrester i cirka 94 procent af alle prøver med danske konventionelt dyrkede jordbær.
K
I udenlandske konventionelle jordbær var der sprøjtemiddelrester i cirka 96 procent af prøverne.;

I de fleste tilfælde har danske madvarer ellers et lavere niveau af sprøjtemiddelrester end udenlandske. Som tommelfingerregel kan du derfor vælge dansk producerede frugter og grøntsager, hvis du vil have færre sprøjtemiddelrester.

Men jordbær er en undtagelse, der ofte indeholder sprøjtemiddelrester, uanset om du vælger danske eller udenlandske.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. juni 2021 kl. 20.46

Der er ingen sprøjtemidler i vores jordbær - vi dyrker dem jo selv. Og vi spiser dem straks efter høst.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. juni 2021 kl. 22.21

Jeg er mildest talt målløs over at man i jordbær sprøjter med så store mængder gift Jeg kunne forstå hvis det havde havde været meget mindre

Jeg er lidt bange for at det med at sprøjte er blevet en sovepude for mange producenter, at man forsøger at sprøjte imod alt tænkeligt, samtidig har man jo bevist at bekæmpelse midler sagtens kan undværes, når man som hjemmedyrker eller økologer kan dyrke dem uden pesticider. Ok det vil koste, men den femmer vi taler, pr bakke jordbær, er vel næppe den, der vælter hele læsset. Jo for producenten ikke for kunderne...

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 14. juni 2021 kl. 13.01

Det viser vigtigheden af at købe økologiske varer.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. juni 2021 kl. 22.19

Ja, jordbær er en af de værste - nok fordi de er så let fordærvelige - tænker de får svampemidler rent forebyggende for landmandens indtægt :)

Spiser kun hjemmedyrkede jordbær - egne eller andre hjemmedyrkere !

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 14. juni 2021 kl. 23.11

Det er i hvertfald svampemidler de finder hyppigst. Jeg vil tro fordi avlerne døjer med gråskimmel.
Der er så vidt jeg kan se af slet ikke testet danske økologiske jordbær i 2020.

Nyt svar til emnet »Så meget sprøjtemidler er der i jordbær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Så meget sprøjtemidler er der i jordbær

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider