Forum

Hvordan forbedrer jeg sandjord i højbede

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maria B., 15. juni 2021 kl. 21.14

Jeg har i år investeret, ret meget, i anlæggelse af højbede og har i den forbindelse købt ret dyr ØKO højbedsmuld. Den jord er imidlertid så sandet, at vandet løber lige igennem. Producenten har beklaget, at der muligvis er kommet for meget sand i og jeg har fået refunderet et beløb som kompensation... det ændrer dog ikke ved at jeg nu har afgrøder i en meget sandet jord som jeg kan vande hver eneste dag og alligevel virker jorden tør. Jeg tænker jeg skal have fat på noget god muld at blande i. Gerne noget man kan få i sække da jeg ikke har brug for en hel Big bag... overvejede plantesække men kunne herinde læse at det ikke er så godt... producenten foreslog harpet muld, men den harpede muld, jeg har mødt, er mindst ligeså sandet som det jeg allerede har i bedet så det har jeg afvist... nogle gode forslag? Jeg vedlægger et billede så man måske fornemmer problemet...

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria B., 15. juni 2021 kl. 21.21

Lige et billede mere... det er som om det er kombinationen for grov /for fin den er gal med... giver det mening?

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 15. juni 2021 kl. 22.39

Hej Maria B

Der er to enkle metoder, som er oplagt at afprøve i dine højbede: brunt eller grønt jorddække.

Brunt jorddække kan være: Halvomsat havekompost, afklip fra plænen, tang (fx ålegræs - fremragende til kål, asparges og velegnet til kartofler) eller champost uden sphagnum.

Grønt jorddække kan være: Blodkløver, havre, honningurt, spinat eller boghvede. Især blodkløver og havre tåler nedklipning (i den situation, hvor det grønne jorddække ikke må blive så højt at det tager lys fra den afgrøde som hører hjemme i bedet).

Ud over at nedsætte fordampningen ganske meget frigiver det brune jorddække næringsstoffer & det grønne jorddække gør det samme, når det visner ned og jordens mikroorganismer tager fat på nedbrydningen. Begge former for jorddækning frigiver næringsstoffer i takt med at temperaturen stiger om foråret og hen over sommeren. Om vinteren er mikrolivet på stand-by og der frigives langt mindre vandopløselige næringsstoffer ved lav temperatur. Det betyder, at der er næring til rådighed for planterne i vækstsæsonen.

Det kan faktisk ved at udlægge brunt jorddække lade sig gøre at dyrke store flotte grøntsager i rent sand uden muldjordstilsætning overhovedet.
Der er en artikel i Havenyt's arkiv, som indgående beskriver Niels Åkerstedt's erfaringer med denne metode.Søg med artiklens titel: "Hvilke planter kan dyrkes i sand og grus"?

Du kan finde mange artikler og diskussioner i Forum også - brug søgeordene: jorddække, grønt jorddække, grøngødning, brunt jorddække, tanggødning.

Jeg håber, du får lyst til at afprøve, om noget af det kan komme til at virke i dine højbede !

Venlig hilsen
Lone

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. juni 2021 kl. 14.23

Du har ikke nævnt dimensionerne på dine højbede - specielt højde og bredde.
Det kan ikke udelukkes, at dimensionerne gør, at der altid vil være for tørt.
En forøgning af humusindholdet vil dog gavne evnen til at ophobe vand.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria B., 22. juni 2021 kl. 17.30

Hej tak for jeres svar. Bedene er 30x110x230 cm. Står på jorden og med fliser imellem bedene...Jeg er igang med at forsøge med nogle af de metoder Lone har introduceret...håber det med tiden giver mere humus... mvh Maria

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria B., 22. juni 2021 kl. 17.30

Hej tak for jeres svar. Bedene er 30x110x230 cm. Står på jorden og med fliser imellem bedene...Jeg er igang med at forsøge med nogle af de metoder Lone har introduceret...håber det med tiden giver mere humus... mvh Maria

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. juni 2021 kl. 9.03

Det er fornuftige dimensioner.
Grunden til at jeg spurgte er, at to af mine højbede kun er 60 cm brede, og de skal have væsentlig mere vand, end de sædvanlige på 120 cm.

Nyt svar til emnet »Hvordan forbedrer jeg sandjord i højbede«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvordan forbedrer jeg sandjord i højbede

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider