Forum

Blomstereng i skyggen af store træer?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. juli 2021 kl. 18.47

Gemalen foreslog at etablere en blomstereng på en del af græsplænen, der er frodigt græs og det meste af dagen ligger i fuld skygge.
Jeg tror at en blomstereng kræver en del sol og synes ikke at det kommer til at harmonere med det, en blomstereng vil blive omgivet af. “Parklignende” og blomstereng er efter min mening uforenelige i æstetisk betydning.
Modsat andres mening synes jeg det er nemt at holde græsplænen. Jeg kunne heller ikke undvære græsafklippet, som bruges som gødning og brundække. Vi har aldrig gødet hække og andet omgivende bortset fra roserne, som får en slat rosengødning.
Der er næsten for frodigt i vores have, buske og træer er blevet meget store og rykker tæt på.
Ingeborg

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 6. juli 2021 kl. 16.47

Der findes jo forskellige typer af blomsterenge, Ingeborg Hansen. Den type, som din gemal tænker på, er måske en lysning med blomster inde i en skov.

Når jeg googler ”blomstereng i skygge” kommer der i hvert fald flere hits. Og jeg kan se, at der er firmaer, der sælger frø, der passer dertil.

Det kunne være smukt med en blomstereng med bluebells, altså dem, man også kalder spanske skillaer. De ville helt sikkert kunne trives der. Men de blomstrer jo kun om foråret. Der må dog være mange andre arter, der kan trives i skygge.

Jeg forstår imidlertid dine betænkeligheder vedr. typen af have. Desuden – for at man kan nyde blomsterne - er det vel nødvendigt med en smal sti i blomsterengen. Og det kan jeg ikke lige forestille mig.

M.v.h.

Doris Møller

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. juli 2021 kl. 22.42

Tak for svaret
Min mand har nok nærmere tænkt på det uslåede græs med mange forskellige vildtvoksende blomster fra sønnens sommerhus. Det kan vi aldrig få på et kort åremål og det tilstedeværende areal.
Spanske skiller har vi til overflod et andet sted og de er alt for saftige og derfor længe om at visne ned = 10 dages skønhed, 45 dage med slatne nedvisnede planter. Iøvrigt er det en løgplante. Det var vist bare en fiks ide min mand havde, for det skulle være på arealet mod vores brændeskur. Her har vi iøvrigt fundet et godt køligt sted når solen står på alle andre steder.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. juli 2021 kl. 22.55

Jeg var ret imponeret af de mange forskellige blomster, der var i sommerhusets plæne, for det er først for nogle måneder siden der kun blev slået en sti ned gennem græsset. Men: der er hybenrose hæk udenom, så gæt, hvornår græsplænen bliver til et rosenkrat, når den ikke bliver slået. Det er desværre så grelt at små børn ikke kan være på plænen. Blomsterengen bliver nok snart en saga blot.
Jeg benyttede vores ophold til at tørre og lime et par blomster i gæstebogen. Selvom huset ikke lejes ud, skriver vi alle i bogen, når vi har været der.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Blomstereng i skyggen af store træer?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Blomstereng i skyggen af store træer?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider