Forum

Lavendel bryder på gammelt træ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. juli 2021 kl. 15.23

Godt jeg var tålmodig og ikke gravede mine gamle lavendler op i foråret, hvor alt så ud til dødt gammelt træ. Normalt står mine lavendler i fuldt flor på denne årstid.
Pludselig skyder de fra gammelt træ og har enkelte yngre skud i toppen. Det ser rigtigt fint ud. Det påstås ellers at lavendler ikke bryder fra gammelt træ.
Jeg har ellers allerede købt 15 nye planter, som står i venteposition.
Ingeborg

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 23. juli 2021 kl. 7.15

Min erfaring er, at lavendler sagtens kan sætte skud, selv om man har skåret langt nede. Jeg klipper lavendelhækken med den elektriske hækkeklipper, hvilket betyder, at alt bliver skåret over i samme højde, uanset om der ikke er grønne skud over klippestedet. Det betyder absolut ingenting. Hækken kommer fint igen.

M.v.h.

Doris Møller

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. juli 2021 kl. 8.55

@Doris
Min lavendelhæk er nok mindst 30 år gammel og så bliver den meget træagtig forneden. Det kan ikke undgåes.
“ Lavendel verholzt mit zunehmendem Alter

Lavendel zeichnet sich durch eine relativ lange und üppige Blüteperiode aus und neigt zudem dazu, sehr schnell recht groß zu werden. Besonders in den Garten ausgepflanzte Büsche können bei guter Pflege bis zu 20 oder gar 30 Jahre alt werden, wobei sie allerdings, je älter sie werden, mehr oder weniger stark verholzen. Dabei handelt es sich um einen normalen Vorgang, denn die älteren Triebe des Lavendels verholzen von unten her. Aus diesem Holz entstehen jedoch weder Blätter noch Blüten, weshalb der Lavendel im Alter oft verkahlt.”
Oversat står der, at man ikke kan undgå at lavendler med alderen bliver træagtig. ( Lavendler er ikke stauder, men halvbuske). Jeg vil tro at min lavendel synger på sidste vers med de år den har på bagen. Derfor er jeg glad for at de alligevel har skudt så kraftigt. De sidste planter i rækken har dog sagt farvel og tak.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. juli 2021 kl. 9.00

På mit første billede ses tydeligt at der ikke er blomster på de nye skud fra gammelt træ. De enkelte blomster der er, er på friske skud fra sidste år.
Om de nye skud fra gammelt træ vil blomstre senere i år, bliver spændende at se.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Lavendel bryder på gammelt træ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Lavendel bryder på gammelt træ

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider