Forum

Formindske kirsebærlaurbær rodomfang

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. juli 2021 kl. 23.41

Jeg har midt i maj beskåret en af mine gamle kirsebærlaurbær helt ind til bart træ, fordi den var blevet alt for stor. I dag er den næsten helt grøn igen, men der er nogle af de nederste grene, der har slået rod og de er blevet til meget tykke grene , som forøger plantens omkreds betydeligt. Jeg har ikke held med at forhindre masser af nye skud på denne nærmest rodagtige gren.

Kan jeg kvæle disse grene ved at lægge sort plastik over og dække plastikken med kværnet materiale? Det vil se grimt ud med kun plastik. Hvor længe skal det ligge?

Jeg kan ikke save grenen over uden at ødelægge min sav, fordi grenen er halvt nede i jorden.

Det ser ud som om der er nye buske rundt om den oprindelige busk.

Billedet er fra nedskæringen. I dag er busken næsten grøn igen.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 30. juli 2021 kl. 7.22

Ingeborg, kan du ikke låne en dekupørsav, hvis du ikke har én? En ny klinge koster kun et par kroner. En bajonetsav er endnu bedre - men her koster en klinge 10kr. :)
En god bekendt lånte min bajonetsav netop til at fjerne rødderne fra en kirsebærlauerbær med, han blev så glad for saven, at han endte med at købe saven. Så min kan du ikke låne ;)

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. juli 2021 kl. 21.54

Tak for svaret. Desværre har de nedliggende grene allerede meget tykke rødder, så medmindre jeg kan kvæle disse dele af busken får jeg kun savet grenene fri og dermed nogle selvstændige buske. Nedenunder et billede fra i dag, omkring 8 uger efter “barberingen”. Vildt at den har så stor grokraft. Jeg gøder aldrig, nøjes med at dække med græsafklip og kværnet grønt.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Formindske kirsebærlaurbær rodomfang«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Formindske kirsebærlaurbær rodomfang

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider