Forum

Klatreplanter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 14. december 2021 kl. 12.07

Nogen der ved hvilket af de populære klatreplanter som vokser hurtigst? Klematis, Vedbend, rådhusvin osv? Skal have dækket en mur.

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 14. december 2021 kl. 13.45

Min erfaring siger mig at Klematis dækker dårligere når den er udvokset . Rådhusvin kan være lidt vanskeligere at få i gang modsat vedbend, der er næsten muligt at udrydde når det først er etableret . Der findes også den der hedder arkitekten trøst og som er en god biplante og som kan fylde en mur på ingen tid. Desuden tåler den en kraftig beskæring/ kan klippe med en hækkesaks, hvis den breder sig alt for voldsom.

En anden klatreplante jeg også vil anbefale dig er kamelion busk
en, som også er flot og meget taknemmelig...

Ellers vil jeg foreslå dig at låne en bog om klatreplanter, da der finde rigtig mange spændende af slagsen .

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 14. december 2021 kl. 21.42

Nedstående bog er rigtig god, men kan desværre ikke fås mere i handlen, men måske i en antikvariat på nettet. Ellers er jeg sikker på at dit lokale bibliotek stadig har den .

www.saxo.com/dk/aschehougs-bog-om-klematis-og-klatreplanter_indbundet_9788711269008

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 16. december 2021 kl. 13.54

Hej S. Hooshyar

Klatrehortensia kunne også være en mulighed.
Vær opmærksom på, at den (ligesom vedbend og rådhusvin) fæster sig til murværket med luftrødder.
Det kan være en fin løsning - men det kan koste oppudsning eller reparation af fuger på længere sigt ( = om mange år eller få, hvis man ombestemmer sig om fjerner planten).

Mange andre klatreplanter kræver opbinding på en aller anden form for espalier - det kræver en vedvarende indsats at holde espalier og opbinding intakt.

Håber du får valgt det, der passer bedst for dig !

Venlig hilsen
Lone

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 16. december 2021 kl. 15.12

Tak for alle de fine forslag og vil skrive dem ned. Men spørgsmålet gik lidt mere ud på hvilket af dem der voksede hurtigts. Det kunne jo være nogen havde 2-3 forskellige i haven og kunne samligne deres vækst måder?

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 16. december 2021 kl. 15.13

Tak for alle de fine forslag og vil skrive dem ned. Men spørgsmålet gik lidt mere ud på hvilket af dem der voksede hurtigts. Det kunne jo være nogen havde 2-3 forskellige i haven og kunne samligne deres vækst måder?

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. december 2021 kl. 21.30

Jeg vil mene at Rådhusvin er en vinder hvis det handler om væksthastighed. Uanset hvad du vælger, vil der gå et par år inden de får rigtig fat!

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 16. december 2021 kl. 21.32

Det er også den flotteste. Håbede lidt på den.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 16. december 2021 kl. 21.32

Det er også den flotteste. Håbede lidt på den.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. december 2021 kl. 22.13

Det kommer også an på hvor tæt du planter muren til . Jo flere planter pr løbende meter jo hurtigere dækning.

Jeg syntes at du skal vælge den du bedst syntes om og så bare væbne dig med lidt tålmodighed . I løbet af få år vil muren være dækket til .

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. december 2021 kl. 22.24

Hvis du vælger rådhus vinen ligger der en artikel fra havenyt med billeder af hvor store de kan blive i løbet af mange år .

www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/klatreplanter/838.html

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 16. december 2021 kl. 22.28

Tak for artiklen:-)

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. december 2021 kl. 9.25

Vedbend er meget hurtigt, men kan med tiden ødelægge murværket. Forslag: sæt Rionet tæt op foran muren og lad vedbend klatre på den i stedet for muren. Det kan du styre med klipning.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Klatreplanter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Klatreplanter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider