Forum

Begonville

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 16. december 2021 kl. 10.58

Hejsa.
Er for tiden på Grand Canaria, her blomster Begonville så flot. Er der nogen, der ved hvordan der laves stiklinger af denne?
På forhånd tak for svar.
Julehilsner Benedikte

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. december 2021 kl. 13.28

Den kaldes også trillingeranke. Her kan du læse mere om pasning og formering

www.haveabc.dk/26/bougainvillea---bougainvillea-glabra---pasning

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 17. december 2021 kl. 9.46

Hej Benedikte Rasmussen

Jeg kender det godt: Man ønsker at tage det dejlige blomsterflor med hjem til Danmark ;-)

Efter min erfaring er bougainvillea bare en af de lidt sværere planter at formere ved hjælp af stiklinger. Det KAN lade sig gøre. Det kræver bare noget tålmodighed og måske lidt erfaring!

Glem alt om at tage en gren med hjem og få den til at slå rod her i vintertiden. Du er nødt til at have frisk afskårne grenstumper til formålet, og der skal være tilstrækkeligt med lys. Og det er der ikke i det vintergrå Danmark for tiden.

Men hvis du er på langtidsophold i Syden, så vil du måske lave planterne dernede?

Jeg kunne ikke lige se, at der skulle være nogen vejledning i at stiklingeformere bougainvillea i S. Duuns link i indlægget ovenover.

Men der må være mange andre vejledninger i at stiklingeformere på nettet.

Husk at bruge såkaldt så- og priklemuld til formålet. Skær grene på ca. 8 cm af og stik dem ned i en potte med jord. Klem jorden godt fast om grenstumpen. Gør jorden i potten godt fugtig. Sæt en plasticpose over, for at holde på fugtigheden. Klip lige et par små huller i plasticposen, så der er adgang til luft. Stil potten lyst, men ikke i direkte sol. Sørg for, at jorden i potten aldrig tørrer ud. Og vent …

Hvis du er heldig, vil jeg tro, at der kommer rod på i løbet af ca. 6 uger. Hvis processen lykkes, kan du se det, ved at planten begynder at få nye blade.

Nå ja, jeg tog for resten en lille stikling af en bougainvillea i sommer. Jeg vil tro, at den lever, men den har endnu ikke fået nogen nye blade. De kommer nok først til foråret. Så det kan altså være en langvarig proces, som dog vil gå hurtigere under Sydens sol ;-)

Held og lykke!

Doris Møller

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 17. december 2021 kl. 10.39

Tusind tak for gode svar. Jeg forsøger🤞🏻🤞🏻🤞🏻🤞🏻

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 17. december 2021 kl. 14.31

Doris.

Du har ret i at det var yderst begrænset hvad der stod i mit indlæg omkring formering af trillingeranke .
FORMERING: Nok en opgave for eksperten. Unge stiklinge tages om foråret og rodslår ved 21-24°C og i høj luftfugtighed.
Men jeg tror at forfatteren til artiklen at det ikke er noget man skal give sig i kast med . Så han har ikke skrevet mere..

Ellers er jeg enig med dig i at den er vanskeligt at formere, lidt ligesom med nerier . Det er min erfaring.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 17. december 2021 kl. 15.39

Hej S. Duun

De par linjer så jeg ikke, jeg beklager.

Jeg har tidligere lavet 4 bougainvilleaer. Det var i sommeren 2018. Alle de fire stiklinger, jeg satte, slog rod og groede udmærket. Og de to af dem var endda sat i et almindeligt bed i haven. Jeg vandede selvfølgelig grundigt. Man skal nok lige huske, at sommeren 2018 var usædvanlig varm.

Og så har jeg altså lavet en bougainvillea i år, som tilsyneladende stadig lever. Jeg mener, som sagt, at bougainvilleaer høre til de svære at stiklingeformere, men en sag for eksperter? Nej da, jeg betragter mig selv som en glad amatør ;-)

I øvrigt synes jeg, at nerie hører til de nemme planter at stiklingeformere! Jeg har lavet virkelig mange nerier i årenes løb.

M.v.h.

Doris Møller

Nyt svar til emnet »Begonville«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Begonville

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider