Forum

Beskæring af vin

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 11. januar 2022 kl. 10.15

I ugens havenyt står:
"I stort set alle havebøger står der, at vin skal beskæres inden starten af det ny år. Men det kan ifølge vores vinekspert Michael Gundersen gøres helt hen i starten af marts, når vinterens frost er ovre. Det skulle være af mindre betydning, at vinplanten kommer til at bløde lidt. Til gengæld kan man bedre vurdere eventuelle skader fra vinteren, inden man beskærer. Og selvom vi lige har haft nogle milde dage, så er der mere vinterligt vejr på vej."

Det er glædeligt, at det er ved at gå op for de danske haveskribenter, at vin ikke må beskæres for tidligt. De gamle havebøger er skrevet i en tid, hvor vin blev dyrket under beskyttede forhold, og på et tidspunkt, hvor man troede, at det svækkede planten at bløde.

Har man mange vinstokke er det nødvendigt at starte tidligere, men standard i danske vingårde er, at der beskæres i marts og starten af april. Man bør være færdig inden vinen springer ud, for på det tidspunkt er der meget stor risiko for, at man kommer til at knække de nye knopper af.
Når vinstokken udsættes for hård frost (under -10) fryser de yderste knopper væk. Og det sker uanset, om man har beskåret eller ej. Derfor er det vigtigt, at man først beskærer vinen, når frosten er overstået.
Blødning ved beskæring beskytter mod at der trænger svampe ind i såret.

Foreningen Dansk Vin arrangerer kursus i beskæring af vin. Jeg er blandt instruktørerne på Sjælland.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 20. januar 2022 kl. 11.58

Hej Lars Holt

Det er godt, at du skriver!

Nu har jeg været vindyrker i 5-10 år. Hvert eneste år har jeg undret mig over de anbefalinger, man kunne læse de fleste steder. Det gør ligefrem ondt i én ved tanken om at beskære vin, før risikoen for streng frost er ovre!

Man begynder jo heller ikke at beskære et figentræ eller roserne, før man er nogenlunde sikker på, at frosten er ovre.

Jeg kan huske, at min far beskar vores vinranker (udendørs på sydvendt mur) i januar måned. Det var på det tidspunkt, han havde tid. Og det har jo åbenbart være sådan, man gjorde dengang.

Men det er godt, at den fejl bliver rettet.

M.v.h.

Doris Møller

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. januar 2022 kl. 23.28

Det med at man beskar vin i januar kan det ikke hænge sammen med at der gjorte man i Frankrig eller i de lande som dyrkede vin? .
I f.eks Sydfrankrig og Italien har man ofte samme temperatur i januar, som vi har i marts...og så har man fejlagtigt taget denne uvane med sig ..
Ud fra det jeg har kunne læse mig til har vin været dyrket som en prydplante med spiselige bær og ikke en egentlig produktions plante som den er nu og hvor man har fået en masser erfaringer og andre sorter...

Jeg har altid sagt at grunden til man beskar vin i januar hang sammen med at gartneren ikke havde andet at lave på denne tid. Det er naturligvis en skrøne ....

Nyt svar til emnet »Beskæring af vin«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Beskæring af vin

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider