Forum

Styning af vejtræer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Niels J, 15. januar 2022 kl. 15.34

Hej

Vores vejtræer blev beskåret hårdt for to år siden. Det har ført til voldsomt mange vanris af flere meters længde, som nu er fjernet. Kan man gøre noget for at undgå, at de udvikler sig lige så voldsomt igen? Bør man fx fjerne alle grene i toppen? Eller er træerne ødelagt?

Jeg ved desværre ikke hvilken sort, det er.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels J, 15. januar 2022 kl. 15.35

Et eksempel på nuværende status

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. januar 2022 kl. 16.39

Ja køn er det bestemt ikke det resultat i har fået der. Men i skulle nok have allieret jer med en prof og evt en med forstand på træbeskæring. Jeg har desværre set mange eksempler på at folk ville spare penge og så nærmest skamferet træet/træerne og det er lidt ærgerligt da det er noget man skal kigge på længe. Det tager mindst 5 år eller mere før i får en flot krone igen .

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. januar 2022 kl. 16.48

PS træerne er ikke ødelagt men mishandlet vil jeg kalde det. Mht vanris så er det træet måde at erstatte det tabte . Pludselig at miste kronen er et stort indgreb for et træ, med de fleste træer kan med tiden opbygge en ny krone, men ofte skal det have lidt hjælp i form af den rigtige beskæring .

Vanris skal du lade sidde så du har noget at bygge den nye krone med og ikke skærer dem væk . Det er først i det øjeblik at de er i vejen for evt blivende grene at de fjernes .

Det med at beskærer er lidt svært at forklare så jeg vil anbefale dig at gå en tur på biblioteket og nærstudere emnet .

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. januar 2022 kl. 17.11

Hvis du googler ord som "topkapning, vanris" kan du også finde en del nyttige artikler om emnet online.

Redigeret af administrator 16. januar 2022 kl. 23.01.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Klaus K., 5. februar 2022 kl. 15.52

Spørgsmålet er lidt hvad I vil med træerne?

Når man laver en styning, som I har gjort, er resultatet altid vanris, det er faktisk det oprindelige formål med at foretage styningen.

Hvis I vil have et stynet træ er det helt rigtige at fortsætte med at fjerne vanris. Bare så I er opmærksomme på at der ligger en del fremadrettet arbejde i det.

Hvis I i stedet ønsker at genetablere træet som et "rigtigt" træ skal i fjerne langt de fleste af vanrisene, men bevare nogle få ris, som skal føre grenen videre i den rigtige retning.

Det vigtige er at I bevarer de rigtige ris, som skal bruges til at genopbygge trækronen.

Nyt svar til emnet »Styning af vejtræer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Styning af vejtræer

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider