Forum

Pode flere sorter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kim Pedersen, 25. april 2022 kl. 16.05

Jeg tænker på at plante en grundstamme til æble og bruge den som træ til at pode en masse forskellige sorter på, istedet for at bruge et æbletræ til det.
Er der nogen der har gjort det på den måde, fordele/ulemper og hvilken grundstamme vil være bedst egnet evt.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. april 2022 kl. 18.15

Det lyder ikke hel dumt det med at pode forskellige æbler på en grundstamme og her bruge en billig grundstamme som f.eks m7, som er en middel grundstamme . Bruger du en vildstamme vil æbletræet nok blive for stort for dig . Men det kommer også an på hvor mange sorter du vil samle på et træ og hvor flittig du er med beskærer saksen .

Jeg selv har 2 forskellige grundstammer fra dengang jeg selv podet og den, der hedder m25 og som kun er velegnet til at lave balkon frugttræer har jeg podet mistelten på. Som æbletræ er den ikke meget værd, selv efter 7 år ...

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 26. april 2022 kl. 7.41

Grundstammen vælges efter den lokalitet som du bor på. Vind, jordbundsforhold o.lign. afgør hvilken type grundstamme du bør vælge. Længst mod vest er en vildstamme nødvendig. På den fede jord mod øst, kan de langsomt voksende rødder bruges.
De langsomt voksende kræver ofte en støttepæl og bliver sjældent gl. træer - som dem på vildstamme.
Et multipodet træ bliver sjældent et smukt harmonisk træ, da de forskellige sorter har forskellig tilvækst og form. - Men de er da sjove at lave :)
I en lille have KAN de multipodede træer være på sin plads, - men selv der, ville jeg plante 2 selvstændige træer.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. april 2022 kl. 19.55

Kim..

Denne artikel fra Havenyt, skrevet af Boi Jensen, der handler om at pode æbletræer er der et afsnit, som omhandler podning af træer med flere sorter .

www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/formering/1249.htm

Det er rigtig at grundstammen , som James skriver, spiller en stor rolle alt efter hvor man bor i landet. Jeg selv bor i øst Danmark ,nærmere bestemt Køge og har gode erfaringer med m7 grundstammen , da jeg har en god og muldrig jord, hvorimod at jorden nogle steder i Jylland kan være "dårligere" til æbler. Hvilket også Boi tidligere har gjort opmærksom på i tidligere tråde . Så det er godt at det lige bliver nævnt i denne sammenhæng.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. april 2022 kl. 20.00

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Pedersen, 27. april 2022 kl. 16.50

Mange tak for de gode svar.
Jeg tænkte mere på hvordan grundstammerne i deres vilde natur så ud, frøstamme m7 m9 etc. og hvilken af dem havde den bedste træ/krone til at kunne pode flere sorter på.

Nyt svar til emnet »Pode flere sorter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Pode flere sorter

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider