Forum

Hvilken jord til nyt rosenbed

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Dorthe, 12. juli 2005 kl. 12.50

Jeg har læst en masse på disse sider vedr jord til rosenbed, men der er ingen der direkte skriver om det skal være spaghnum jord, pottemuld, kompost jord eller hvad der er bedst. Jeg skal til at lave et nyt rosenbed og ved ikke hvilken jord jeg skal købe? Håber at der er nogen der kan hjælpe mig. mvh Dorthe

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grete Møller Jensen, 12. juli 2005 kl. 20.25

Hej Dorthe.

Hvis du bestiller muld hos en vognmand, hvilket er det billigste, så køb det der hedder harpet muld. Tilsæt gerne noget af din egen jord, hvis den er lerholdig, eller køb noget lergranulat og bland i. Roser kan godt lide fed jord. Dine roser vil have godt af lidt kompost blandet i, men pas på med at blandet for meget i fra starten. Forholdet er ca. 1:10. God fornøjelse. Mvh. Grete

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 18. juli 2005 kl. 19.38

Du kan også blande en skovlfuld rosenjord i jorden på plantestedet. Spagnum er absolut ikke den bedste jord til roser, der er ingen næring og den suger fugten til sig selv. leret jord er absolut den bedste jord, hvis den er for leret blader man grus i. Leret jord holder bedst på fugt.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 18. juli 2005 kl. 19.38

Du kan også blande en skovlfuld rosenjord i jorden på plantestedet. Spagnum er absolut ikke den bedste jord til roser, der er ingen næring og den suger fugten til sig selv. leret jord er absolut den bedste jord, hvis den er for leret blader man grus i. Leret jord holder bedst på fugt.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 11. september 2005 kl. 13.27

Hej Dorthe
Roser skal have et vist indhold af ler i jorden, så bor du på sandet jord, er muligheden at fjerne en halv meter sand og erstatte det med 80% ler og blande 10% kompost og 10% sandmuld i til erstatning. Har du stiv lerjord er undergrunden ok men måske er overjorden for stærk – her kan så blandes 10% kompost og 10% sand/grus i – og vi taler om de øverste 30–40 cm.

Så er du godt i gang – og husk du får det bedste resultat med barrods roser, for de har normalt op til 2–3 gange så lange rødder, som roser i potter. Pottede roser er sat i spagnum, og det kan roserne slet ikke lide, da den er sur.

Iøvrigt er barrodede roser noget billigere end pottede, du skal bare vente med at plante til efter 1. nov. – husk podestedet 10–20 cm under den ny jordoverflade.

God held med roserne!

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grete Osbæck, 7. januar 2006 kl. 12.52

Jeg har fået en Cheismas rose (rose de noél
Hvilken jord skal den have.

Kan jeg plante den i haven nu?

Grete Osbæck

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Uffe Mikkelsen, 3. november 2006 kl. 16.24

Kære eksperter
Kan I hjælpe mig?

Jeg har en have med et gammelt rosenbed,(ca. 80 m2) dem har jeg fjernet og vil så gerne have nye roser på samme areal. Kan dette lade sig gøre eller skal jorden udskiftes.

Hvis den skal udskiftes, hvor dybt et lag skal der så af?.

På forhånd tak

Uffe

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Jensen, 27. oktober 2007 kl. 13.55

Hej,
Der nævnes tit noget om ler til rosenbedet.

Jeg har ca. 25 kilo kiselgur (oprindelig beregnet til et kiselgurfilter til et svømmebassin) i overskud.

Det er jo en lerart og vil vel kunne bruges til rosenbedet?

Vh
Henrik

Nyt svar til emnet »Hvilken jord til nyt rosenbed«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvilken jord til nyt rosenbed

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider