Forum

Frodighed uden gødning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. maj 2022 kl. 19.19

Det eneste der får gødning i organisk form hos mig er græsplænen, som i øjeblikket skal slås 2 gange om ugen. Og så får roserne specialgødning - en håndfuld omkring hver plante.
Alt det øvrige får ingen gødning, men der er næsten for frodigt overalt. Underligt at det gror så godt. Jeg bruger mit græsafklip rundt omkring i bedene, hvor det ikke skæmmer.
Mine 3 friluftstomater gror samme sted år efter år, men jeg skifter jorden ud, ca en trillebørfuld hvert år. Det gør jeg med en blanding af kompost og muldvarpeskud.
Gøder i jeres have i løbet af sommeren? Måske er det nødvendigt, hvis man har køkkenhave i stor stil?
Ingeborg

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 31. maj 2022 kl. 22.45

Min farmor er 98 år og har haft den samme have i ca 70 år og hvad den har fået af gødning kan tælles på én hånd . For ca 40 år siden døde min farfar og min farmor har stort set ikke givet den noget næringsstoffer af noget tænkelig art, hverken kompost eller kunst gødning.

Dette beviser at man sagtens kan dyrke sin have uden gødning. At når det først har fået fat at så vokser det. Men men...jeg vil alligevel mene at lidt gødning skal der til. Roser vil sygne hen hvis de ikke får lidt næring..derimod klare stedsegrønne planter, så som taks sig forbavsende godt.

I min egen køkkenhave der vil jeg ikke få noget til at gro, hvis ikke jeg gav den lidt kompost eller hønsemøg. Jeg har opdaget at jeg har været været lidt for nærig med gødningerne og det straffer en i sidste ende .

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. juni 2023 kl. 14.03

Den straf kan jeg snakke med om: i 2020 Coronaåretbrugte jeg kun egen kompost på græsplænen- uden at vide om der overhovedet var næring i eller om det var udvasket. I 2021 og 2022 gav jeg organisk gødning, som var månedsvis om at komme græsset tilgode på grund af tørke. Resultatet vsr en miserabel græsplæne, totalt udsultet. Det kostede mange dages arbejde i år. Til gengæld mangler vi nu vand, klipningen sørger en robot for. Dermed skulle gødningsspørgsmålet jo være løst. Det tvivler jeg nu på holder i mere end par år. Af ingenting kommer der kun lommeuld. Græsset er jo intet perpeteum mobile :-)

Nyt svar til emnet »Frodighed uden gødning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Frodighed uden gødning

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider