Forum

Carbon Farming

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 18. juli 2022 kl. 14.17

Er "Carbon Farming" et begreb, som økologiske haveejere i Danmark bør interessere sig for.?

Hvilke gode muligheder kan vi finde i praksis.?

Citat til orientering om carbonfarming googleoversat fra wiki:
en.wikipedia.org/wiki/Carbon_farming
----
Carbon farming er et navn for en række forskellige landbrugsmetoder, der sigter mod at binde atmosfærisk kulstof i jorden og i afgrøderødder, træ og blade. Målet med kulstofopdræt er at øge hastigheden, hvormed kulstof bindes i jord og plantemateriale med det mål at skabe et nettotab af kulstof fra atmosfæren.[1] Forøgelse af jordens indhold af organisk stof kan hjælpe plantevækst, øge det samlede kulstofindhold, forbedre jordens vandophobningskapacitet[2] og reducere brugen af ​​gødning.[3][4] Fra 2016 nåede varianter af kulstoflandbrug hundredvis af millioner hektar globalt, af de næsten 5 milliarder hektar (1,2×1010 acres) af verdens landbrugsjord.[5][6] Ud over landbrugsaktiviteter er skovforvaltning også et værktøj, der bruges i kulstoflandbrug.[7] Udøvelsen af ​​kulstoflandbrug udføres ofte af individuelle jordejere, som får incitament til at bruge og integrere metoder, der vil binde kulstof gennem politikker skabt af regeringer.[8] Kulstofdyrkningsmetoder vil typisk have en omkostning, hvilket betyder, at landmænd og jordejere har brug for en måde at drage fordel af brugen af ​​kulstofbrug på, og forskellige regeringer vil have forskellige programmer.[8]
Landforvaltningsteknikker, der kan kombineres med landbrug, omfatter plantning/genopretning af skove, nedgravning af biokul produceret af anaerobt omdannet biomasse og genopretning af vådområder (såsom moser og tørveområder).[9]
Kulstoflandbrug er en del af klimasmart landbrug.
----

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 18. juli 2022 kl. 16.56

Hej Jakob B.

Det, der står i din tekst, er det ikke bare, hvad vi alle prøver at gøre, når vi anstrenger os for at gøre dyrkningsjorden så rig på humus som muligt?

I min barndoms have var der store partier omkring planterne, hvor der var bar jord. Det kunne sagtens gå dengang. Men klimaet har ændret sig siden! Hvis vi ikke vil vande urimeligt meget, er vi nødt til at dække jorden helt med enten levende planter eller andet plantemateriale, der kan holde på fugten.

Og så er det jo bare godt, at vores anstrengelser også gavner klimaet!

M.v.h.

Doris Møller

P.S. Pas på jer selv i den kommende hedebølge!

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 26. juli 2022 kl. 10.32

Jeg har desværre ikke meget at bidrage med.

For de fleste er det nok også så meget i småtingsafdelingen, at det ikke giver særlig god mening at optimere haven ud fra at binde kulstof.
Men man kan nok lære, at det i hvert fald ikke er noget, man behøver at spare på.

Hvis man skal fælde et træ og kan benytte det til byggematerialer eller møbler, så må det også trække lidt i den rigtige retning.

I større skala nages jeg især af tvivl, fordi jeg lider af den overbevisning, at CO2-lageret straks vil blive brugt til aflad i CO2-regnskabet, men før eller siden på et langt mere uheldigt tidspunkt ender det nok med, at det også bliver brændt af.

Er der evt nogen, der har prøvet at binde så meget kulstof til deres havejord, at det gik ud over resultatet.?
Hvis ja, hvordan kom det så til udtryk.?

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 27. juli 2022 kl. 23.36

Når vi binder kulstof i jorden, kalder vi det humus. Der kan ikke blive for meget humus i jorden

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 28. juli 2022 kl. 16.59

Lars Holt

Den kan jeg ikke helt følge.
Hvis humus = kulstof var et sandt udsagn, så kunne vi bare lægge en meter grafit og kul ud på den udpinte jord og derefter starte køkkenhaven.
Men humus er mere end det og nedbrydes også, og der kan måske udvaskes kvælstof fra det.
F.eks. at lægge et ti meter humus lag, hvor man kun har behov for 10 cm ligner umiddelbart noget potentielt groft miljøgriseri for mig.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 28. juli 2022 kl. 19.17

Snak!
Humus består af kulstof!

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 28. juli 2022 kl. 20.23

Lars Holt - svar 5

Enig i det første. Der er allerede for meget snak og for lidt af den dokumentation, som jeg håbefuldt satsede på at få serveret på et sølvfad. ;-)

Men prøv f.eks. at se dette:

denstoredanske.lex.dk/humus
citat:
------------
Desuden spiller humus en meget stor rolle for planternes forsyning med næringsstoffer, idet der under dens nedbrydning frigøres kulstof, kvælstof, kalium, fosfor m.m. Næringsstofferne kan udvaskes, bortgå som luftarter, optages direkte fra jordvandet eller adsorberes i jorden
------------

Humus er ikke bare humus, og det er langt mere end bare kulstof.

Nyt svar til emnet »Carbon Farming«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Carbon Farming

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider