Forum

Formering af Sedum

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. juli 2022 kl. 10.30

Billedet viser min Sedumplantes 2. År i krukke. Jeg vidste ikke at den kunne blive så flot. Den vil jeg gerne formere.
Er der andre metoder end ved at tage plantedele med rødder?
I forgrunden en tidsel, som er så flot. Jeg klipper dog de afblomstrede hoveder af inden de spreder frø. Er det en Marietidsel?
Ingeborg

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 30. juli 2022 kl. 11.03

Det er jo en sukkulent , så alt kan bruges som stikling , selv et lille blad , lad det tørre et par dage før det bliver sat i veldrænet jord .

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. juli 2022 kl. 11.57

Tak for svaret. Hvad er veldrænet jord? Kan det være en blanding af jord fra muldvarpeskud + kompost+ bakkesand/grus?. I år købte jeg blomsterjord ftil udskiftning af jorden i min plantekasse. Ville dyrke persille i kassen igen. Der blev ingen persille overhovedet. Forkert voksemedie?
Ingeborg

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 31. juli 2022 kl. 22.08

En af de sedum arter, der er forbavsende let at stiklingeformere er Sankt Hans urt, men vidste du at den også var spiselig?. Jeg fik et stykke puttet i munden, da jeg var ude på naturplanteskolen i Tåstrup og kunne smage at den smagte af ærter.
Sankthansurt er en gammel spise- og nytteplante
Sankthansurt er på mange måder en nytteplante. Plantens blade er spiselige og smager lidt som ærtebælge. De kan serveres i salater eller erstatte agurken i en tzatziki.

Der skal bare et blad til at danne en ny plante...,Men man kan naturligvis også dele ældre planter ....

Nyt svar til emnet »Formering af Sedum«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Formering af Sedum

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider