Forum

Aronia buske – anvendelse og beskæring

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. august 2022 kl. 13.19

Hej- jeg har i mange år troet at mine Aronia buske hed SURRØN. I dag googlede jeg for at finde ud af hvilken beskæring buskene kunne tåle. De er over 2 m høje nu og ikke særligt kønne i væksten. Nu fandt jeg så ud af at mine buske på dansk hedder sortbær eller bedre ARONIA. Jeg må have fået navnet galt i halsen da jeg købte dem, eller også kaldes de surrøn i visse egne af landet.
De tåler hård beskæring, så det får de, når bærrene er modne. Jeg vil fryse bærrene og bruge dem i Smooties.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. august 2022 kl. 8.36

Bærrene modnes ikke på een gang. Jeg vil derfor plukke og fryse ned efterhånden med modningen, før fuglene tager dem. De har allerede fået smag for dem og det er dem vel undt, hvis ikke de kvitterede med store sorte klatter på vasketøj, fliser og havemøbler.
Iøvrigt smager bærrene slet ikke så dårlige, som det beskrives. Sammen med f. eks. cashew nødder smager de godt. De indeholder rigtig mange gode vitaminer og flavenoider. De frosne bær skal nok bruges til marmelade sammen med æbler, hvis ikke jeg vil tørre dem i ovnen. Marmelade vil kræve meget sukker.

Ingeborg

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Hansen, 3. august 2022 kl. 10.41

Kært barn har mange navene - jeg kender den under populærnavnet surbær.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 3. august 2022 kl. 11.38

'Sortbær' er navnet på revlingens bær.
Aronia er ret seje bær og er bedst til saft.

Nyt svar til emnet »Aronia buske – anvendelse og beskæring«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Aronia buske – anvendelse og beskæring

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider