Forum

Dyrkning af hamp i egen have.?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 28. august 2022 kl. 17.11

Hvorfor må vi ikke dyrke hamp i vores egne haver.?
Jeg er nok af den opfattelse, at det ikke er noget, som regeringen skal blande sig i.
Vi må i forvejen dyrke tobak, valmuer, svamp og gifttyde, og vi må nærmest svine og sprøjte så meget, som det passer os.
Og nogle er blevet både alkoholikere og blinde af hjemmebryg.

I det lys virker hamp harmløs i mine øjne, og jeg kan ikke se, hvorfor fuglene skal mangle hampefrø om vinteren, fordi nogle få beruser sig i hamp.

Jeg har hørt, at der findes hamp, som er lovlig, fordi den kun indeholder meget lidt af det aktive stof THC.
Måske er problemet på den måde allerede løst, og jeg har bare ikke lært det endnu.?

Men hvis nu politiet høster hampen fra fuglene, og de finder en anelse for meget THC i planterne, hvem skal så løfte bevisbyrden for, at det kommer fra lovlige frø.
Hvem vil blive straffet.?

Håber, at nogen kan gøre mig klogere på dette åbenbart meget komplicerede fuglefoder.

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. august 2022 kl. 19.31

Det er svært at svare dig entydig da emnet er stort og man kan ikke bare sige ja eller nej til en lovliggørelse af det . Som jeg ser det er der mange problemer i det . Ja det kan også undre mig at man må dyrke opium valmuer, skrive på nettet hvordan man udvinder rå opium, der kan give lammelser og død, men ikke må ryge/dyrke hamp.

At man ikke må dyrke hamp er nok en misforstået holdning som så har sat sig fast hos vores politikere og ordensmagten og dette stammer muligvis tilbage til 50 erne . Der er ingen af dem der i dag bryder sig om tanken om at frigives det.
Man kan undre sig da man har en stor kriminalitet, hvor man gerne lividere folk der sælger hash . Dette problem har man endnu ikke løst endnu .

Jeg tror at om nogle år vil man kunne dispensere det således at man kan købe det på apoteket, men at det ikke vil være muligt at få lov til at dyrke det selv da man ikke kan administrere det og desuden vil mange af de penge som et forsøg vil koste blive tabt .

Det er rigtigt at du kan få flere sorter hamp ,der ikke indeholder thc at du kan ryge dig skæv af det. Jo hvis du er istand til at ryge ca 500 kg tørrede hamp af gangen, men det er nok de færreste , der kan det...

Problemet med disse sorter er at man ikke kan adskille sorterne fra hinanden så muligheden for at blande THC holdig sorter med de andre eller måske krydse dem er meget stor. Eneste mulighed er at tage prøver af dem og så analysere dem . Selv dette vil være uoverskueligt . Derfor har man skrappe regler når man giver tilladelse til dyrkning af det . Det er avleren ,der skal bevise at han har orden i sagerne, så hvis ikke bliver høsten konfiskeret...

Jeg har en hampeavlere ca 500 meter fra mig og markerne omkring ham bliver tilsået med hamp så jeg tror at der er gode penge i det.
Hamp kan bruges til rigtig meget og burde dyrkes noget mere.

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. august 2022 kl. 19.45

Der ligger en god artikel , om hamp, som den tidligere redaktør på Havenyt Fanny Møller har skrevet

www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/skade_og_nyttedyr/1492.html

Artiklen giver en god beskrivelse af hvad hamp også kan bruges til .

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 28. august 2022 kl. 19.51

Tænker at hamp til fuglefløjt falder ind under “industrihamp” og derfor kræver tilladelse at dyrke.

lbst.dk/fileadmin/user_upload/NaturErhverv/Filer/Landbrug/Planteavl/Hamp/04032020_Vejledning_til_ansoegning_om_tilladelse_til_at_dyrke_industrihamp_2020.pdf

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 28. august 2022 kl. 19.51

*fuglefrø

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 28. august 2022 kl. 19.58

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 28. august 2022 kl. 21.32

Mange tak for jeres svar.

Jeg skal læse lidt mere på det, men er det mig, der er noget galt med, når jeg får indtryk af, at lovgivningen er helt ude i hampen.?

Det ser ud til for mig, at det er langt mere risikabelt og strafbart at dyrke hamp i sin have, end det er at købe hash.
Hash, som kan være langt mere sundhedsskadelig, og som støtter en kriminel underverden.

Søren Duun

Den hampeavler, som du skriver om sidst i svar 1, er hans marker indhegnede, så mennesker ikke kan trænge ind.?

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. august 2022 kl. 21.46

Overhovedet ikke de er frit tilgængelige.

Forresten kan man af industrihamp lave en rigtig god the. Det ville være mit udgangspunkt for at ville dyrke det . Alt det andet siger mig ikke noget.

Du kan have ret i at hvis du bliver taget med hash på dig vil politiet både konfiskere det og give dig en bøde, der sikkert er lavere end hvis du blev taget i at dyrke det i egen have .

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 29. august 2022 kl. 10.22

Nu har jeg læst lidt på nogle domme for det ene og det andet, og jeg må sige, at lovgivningen virker så fanatisk, at jeg bestemt må fraråde alle at dyrke hamp i deres haver.

Jeg troede egentlig, at det i et ellers frigjort land som Danmark maksimalt kunne give noget, der svarer til en fartbøde på god vej.
Men man risikerer hele turen i retten, stor bøde, betinget eller ubetinget fængsel og en plettet straffeattest.
På den måde kan vinterfodring af fugle hurtigt blive lidt for kostbar.

Jeg tænker, at vi bør gøre oprør, men hvem gider at gøre seriøst oprør imod en politisk overmagt, bare for at kunne hjælpe fuglene og brygge en kop te.?

Man kan da også købe hampefrø, det har bare ikke meget med hjemmeavl og praktisk økologi at gøre, og hvem tør at fodre med dem, når en fugl kan tabe et frø et sted, hvor man ikke luger.
Det får mig til at tænke, at min pose hampefrø i hvert fald ikke skal spredes i min have, så jeg må nok hellere finde et andet sted.
Statens arealer er måske helt perfekte, så statens ledelse selv kan prøve, hvordan loven virker. ;-)

Ser man på hash og hamp som rusmiddel, så har mange stater og lande i verden de sidste mange år valgt mere eller mindre at frigive det, mens Danmark har indført stadigt hårdere straffe.
I mine øjne er det udansk, og jeg forstår det ikke.

Søren Duun

Har du prøvet at spørge hampeavleren, om du kan købe et par planter af ham.?

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. august 2022 kl. 12.05

I teorien må han ikke sælge dem til mig uden at de er bearbejdet til enten flis eller frø. Hvis jeg købte af ham ville det være svært for mig at bevise hvor de kom fra og om jeg selv havde dyrket dem. Hvis altså politiet kom forbi.

Nu er det også begrænset hvor meget hampethe jeg drikker. Jeg er mere en kaffedrikker . Men ellers drikker jeg urtethe med honning.
Mest om vinteren.

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 29. august 2022 kl. 20.21

Selvom han ville give dig en kvittering, så ville du nok ikke engang være beskyttet.
Planterne skulle nok både farves og plomberes, hvis det skulle gøres lovligt.

Men det undrer mig, at markerne ikke skal være indhegnede imod mennesker.

Det er måske en skrøne, men jeg hørte engang en mand fortælle, at man nogle steder i udlandet høster hash af den allerstærkeste kvalitet ved at gå igennem marken med læderforklæder på.
Det aktive stof vil så klistre til forklædet, så det efterfølgende kan skrabes af og bruges.
Hvis vi forudsætter, at det er rigtigt, og de f.eks. skulle gå 100 meter i marken for at 'fylde' forklædet.
Skulle man så ikke tro, at man kan gøre tilsvarende i en mark, hvor planterne er 10 gange så svage, hvis man blot går 10 gange så langt.?
Bare rolig, det er ikke fordi, jeg vil have dig til at prøve det. Men er det evt. en høstmetode, som du har hørt om.?

Angående oprør og protest udført med ulovlig dyrkning af hamp i egne haver, så har jeg allerede inderligt frarådet det.
Men det betyder måske ikke, at vi er forhindret i at diskutere muligheden.
Jeg tænker, at det kan være et spørgsmål om en koordineret indsats.

Hvis f.eks. 5-10.000 haveejere begynder at tale om, at de alle vil dyrke en hampplante i haven til næste år, og de alle ville melde hinanden til politiet for det, så ville politikerne nok få lidt at tænke over.
Med allerede proppede fængsler og et retsvæsen, som ikke kan følge med, kan det hurtigt komme til at fylde alt for meget.
Hele PØ i brummen sammen. Det kunne måske ligefrem blive ganske hyggeligt. I hvert fald i teorien. ;-)

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. august 2022 kl. 21.46

Selvom du glider dig op ad en hamp plante med lav THC får du ikke noget godt resultat. Industrihamp er fedtet og lugter ligesom hamp med THC, men indeholder ikke noget THC af nævneværdig grad at du vil kunne bruge den til noget . Det er i fedtet at du finder THC en, bare ikke i industri hampen, men du vil kunne fremstille medicin f.eks CBD, som man mener har gode egenskaber. Så der er ingen grund til at hegne markerne ind for menigmand. Det geniale ved industri hampen er at den kan gro i fred, men der kan fremstilles en masse gode ting af den . (Se billede)

Det var være da man herhjemme dyrkede valmuer. Selvom de skulle bruges til birkes blev de stjålet af narkomaner og det var et virkelig stort problem

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 30. august 2022 kl. 11.47

Jeg tror, du misforstår mig lidt. Jeg synes under ingen omstændigheder, at stærk hash er et godt resultat.
Men lovgivningen imod dyrkning af havehamp fortjener måske at blive udstillet og kvalt i sin egen fanatisme, hvis det er muligt, og så kan vi ikke undgå at diskutere russpørgsmålet.
Det selvom alt det andet, du nævner og linker til, er meget mere interessant og relevant, hvis loven lempes.

Det er heller ikke helt sandt, at mængden af THC i industrihamp altid er ubetydelig.
En tur i lædertøj på motorcykel igennem den modne hampmark, så tør jeg næsten vædde på, at man efterfølgende kan finde THC koncentrat på både tøj og motorcykel.
Man kan også raffinere og foretage kemisk udtræk fra planten.

Prøv f.eks. også at se denne skandale:

www.dr.dk/nyheder/seneste/lidl-tilbagekalder-hampefroeolie-og-hamp-te-med-forhoejet-indhold-af-euforiserende
------
Lidl tilbagekalder hampefrøolie og hamp-te med forhøjet indhold af euforiserende stof
Hvis man har købt hampeprodukter i sin lokale Lidl for nylig og oplevet "træthed" eller "ændringer i humøret", så kan det være, fordi der har været for store mængder af det euforiserende stof THC i.
Lidl Danmark har tilbagekaldt produkterne 'økologisk hampefrøolie, 250 milliliter' med udløbsdato 31. december 2022 og 'Mogota hamp-te, 14 gram / 20 styk'.
- Indtagelse i forhøjet mængde kan medføre uønskede sundhedsmæssige bivirkninger, som for eksempel ændringer i humøret og træthed, skriver Lidl Danmark i sin tilbagekaldelse.
THC er et euforiserende stof, der findes i cannabisplanten. Det kan have en positiv virkning på nogle smerter, skriver Kræftens Bekæmpelse på sin hjemmeside.
------

Et supermarked bedriver pushervirksomhed imod sagesløse kunder.

Bør vi ikke forlange meget lange fængselsstraffe til både producenter, grossister og de ansvarlige i butikkerne.?

Eller skal de gå fri, mens den gamle dame, som måske kun har fodret fugle med hampefrø i haven, skal straffes strengt.?

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 30. august 2022 kl. 13.39

Du har ret i at man burde skille tingene ad, at man i teorien kan blive dømt af en emsig politimand, hvis man "taber" lidt hampefrø fra sin fuglefoder.
Hvis en politimand opdaget at fru Jensen har fodret fugle og der her er spildt hampefrø, der så spirer til små planter, ind iblandt hendes stauder har han ret til at udstede hende en bøde og en plettet straffeattest. Sådan er lovgivningen idag. Og måden man beregner bøden på er ved at høste hendes planter og veje dem

Det er klart at det burde ikke være tilfældet. En politimand burde kunne skælne imellem fuglefrø og en endelig hampedyrkning, der er sat i system .

Man kan også undre sig at man i Danmark må sælge alkohol til unge mennesker over 18 år, der så kan komme gal afsted, men ikke må ryge hash. Ikke at jeg ønsker fri hash, men hvis den ,som nogen hævder ikke er mere skadeligt end alkohol, har jeg svært ved at se forskel. Om det handler om at man er bange for at få flere stoffer ind iblandt de unge ved jeg ikke, men du kan eftersigende købe hash alle vegne. Også selvom det er forbudt.

Nu sprang jeg lidt ved siden af for hamp er ikke lig hash, selvom det af mange bliver sat et lighedstegn. Det er naturligvis noget vrøvl.
Hamp har som tidligere nævnt mange gode egenskaber og jeg bruger selv hamp produkter iform af hønsefoder, (frø) the (blade), tandpasta og cremer (olien) .

Men jeg er ikke i tvivl om at mange går rundt med en misforståelse og tror at det er skadelig bare fordi det hedder hamp.

Men det er også uheldig at et supermarked så indkøber et hampeprodukt, der gøre folk syge. Det er ikke god reklame for dem eller produktet.

Du skriver at hvis du kørte igennem i hampemark på motorcykel i lædertøj ville du kunne høste noget, der svaret til hash. Dette er ikke rigtig for kan du det er det ikke industri hamp, der dyrkes, men derimod almindelige hamp.

Men du har ret i at der kan udvindes mange gode ting af hampen, men uden at jeg ved det tror jeg ikke at det ville være rentabelt at udvinde hash af industri hamp, hvis man forestiller sig at det vil blive frigivet og skulle sættes i produktion. Derimod ville man, som man gøre i nogle stater i USA dyrke det i drivhuse . Under kontrol...

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 30. august 2022 kl. 13.53

Ps Hvis du googler hampefrø dyrkning af hamp og hash fremstilling kommer der en masse brugbart op . Så du behøver ikke at lede længe efter det.
Nogle steder kan du købe frø af specielle sorter, hvor THC indholdet er temmelig stort. Loven foreskriver at du godt må købe og sælge og dermed eje frø af hamp, men du må bare ikke dyrke det. Ligeledes kan du købe lamper, gødning mv til hampedyrkning, men du må bare ikke dyrke hamp . Det er en sjov lovgivning vi har herhjemme. Det er klar at køber man lamper, gødning og andre specielle varer til brug ved hampedyrkning har man nok med stor sandsynlighed interesse i at dyrke det .

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 31. august 2022 kl. 22.35

Søren Duun - svar 13

Jeg bøjer mig. Der er nok ikke meget slagkraft i at påstå, at industrihamp kan være en betydelig kilde til THC.

Men jeg mener dog, at dette postulat er at gå for langt:

www.berlingske.dk/politik/landmand-punkterer-myte-om-industrihamp-du-skal-ryge-en-joint-paa-500-kg-foe
---
Landmand punkterer myte om industrihamp: »Du skal ryge en joint på 500 kg, før du kan mærke noget«
---

Når der er 0,2 procent THC i en plante, så kan vi ikke benægte, at det er der og måske kan udvindes.
Nu ved jeg ikke, om det er tørvægt eller vådvægt. Men har du blot 1 kg plante med 0,2% THC, så må der være 2 gram THC, og det er nok til at gøre selv en forhærdet hashryger knokkel skæv.

Jeg mener dog nok ligesom du, at det aldrig vil ske i virkeligheden, især fordi det er alt for dyrt og besværligt at udvinde.
Resultatet vil tilmed være ligeså ulovligt som at købe 2 gram stærk hash for 100 kr, og riskoen for at blive opdaget er langt større.
Det er derfor meget vanskeligt at forestille sig, at det kan give mening for nogensomhelst.

De må bare se at få det gjort lovligt at dyrke i haven.!

Jeg så via et af dine links noget om en mand, der mente, at hampen ville blive ødelagt af frost.
Men jeg mener nærmere, at planterne normalt kan holde sig stående og give frø til fugle, selvom der kommer frost og sne.
Kan du afgøre det spørgsmål.?

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. september 2022 kl. 11.05

Jeg vil tror at det er det samme som med solsikker. De dør også, men frøene spises at enten mus eller småfuglene. Det samme sker for hampen. For ca 10 dage siden blev hampen høstet og det er for at få frøene hjem og træmassen i hus inden det suger alt for meget vand til sig .

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 1. september 2022 kl. 22.01

Ja, det er vist desværre meget rigtigt. Jeg har flere gange brugt solsikke, der skulle virke hele vinteren som et tagselvbord til fugle. Men de blev som regel angrebet af råd og svamp og segnede om.
Når jeg googler for at finde ud af, hvordan det forholder sig med hamp, så ligner det desværre den samme historie.
Der er dog forskel på de forskellige hamp sorter, og jeg tror ikke, at de bedste frø til formålet er fundet endnu, fordi ingen efterspørger dem. De fleste vil hellere høste planten til diverse andre formål, og det skal gøres tidligere, så det er uinteressant for dem, om planten kan holde sig oprejst om vinteren, og derfor er det heller ikke et prioriteret avlsmål.

Nyt svar til emnet »Dyrkning af hamp i egen have.?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Dyrkning af hamp i egen have.?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider