Forum

Tørst (Rhamnus frangula) fra frø?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 4. september 2022 kl. 11.45

Hej

Jeg har netop købt en lille tørst til at plante i min have, til citronsommerfuglene. Den er ganske lille endnu, men har ét meget modent bær.
Så jeg tænkte jeg vil prøve at se om jeg kan få frøene til at spire, men kan ikke rigtig finde info om hvordan jeg gør- hvornår, hvor dybt, kulde/varme osv. Er der nogen herinde der har nogle fif?

Tak :)

Mvh

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. september 2022 kl. 12.44

Heri står at du skal vente til bærret er hel moden dvs sort...og så så straks.

www.haveabc.dk/18/t%C3%B8rstetr%C3%A6---rhamnus-frangula

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 4. september 2022 kl. 12.48

Ja, det er også det eneste jeg har kunne finde, men intet om hvor dybt eller om temperatur osv.
Men jeg må bare gøre et forsøg :)

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. september 2022 kl. 18.15

Jeg ville nok sætte potten med frøet udenfor hele vinteren og så lægge frøet nogle få centimeter nede i jorden.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 5. september 2022 kl. 14.49

Jeg har kun lidt erfaring med tørst, men dog lidt. Jeg har nogle tørst plantet ud og nogle i store krukker, som nok bliver plantet ud når vi får ryddet til dem. I år var det sådan at de tørst der stod i meget blæst ikke havde æg/larver/pupper, mens de træer der stod mere i læ havde. Så måske man skal tænke på læ. Men det er godt nok hårdt at være citronsommerfugl. På det ene træ talte jeg seks larver. Og så var der fem så fire osv. To forpuppede sig og en tredje kom til senere. Den ene så ud som om den var død i puppen, men alle tre pupper blev spist af noget. Så ud som om de var blevet "suget" ud. Der var bidt hul i "skallen". Larverne på de andre træer
blev spist - går jeg ud fra. De forsvandt i hvert fald. Håber på bedre overlevelse når træerne bliver større og der forhåbentlig bliver lagt flere æg. Jeg tror mængden betyder noget. Men trods alt spændende at følge med i.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 10. september 2022 kl. 9.16

Jeg kom forbi planteskolen for et par dage siden, og jeg var også på udkig efter tørst.

Nøjsom som jeg er, var jeg dog nær besvimet, da jeg så prisen, som var 138 kr.
Men så kom jeg til at tænke på denne tråd, og det lykkedes mig at finde en plante med 10 stk fuldmodne bær.
Disse bær er nu sået i en stor potte, og hvis de alle kommer op, så får jeg måske allerede næste år 10 små planter til en værdi af 15 kr/stk, og så er det jo alligevel en god forretning.
Jeg frygter allerede, at potten løber tør i løbet af vinteren, eller at ca. 2 cm sådybde er for meget, men om ikke andet, så har jeg da nu fornøjelsen af at kunne lege konen med æggene. ;-)

Mange tak for god inspiration.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 15. september 2022 kl. 15.32

Mange tak for jeres svar, det er spændende at høre hvad andre oplever :)

Søren- ja, de får lov at stå på altanen i vinter og hvis de så bliver til noget, kan de blive plantet ud i haven når de er store nok :)

Lene, jeg krydser for at det går bedre med pupperne næste år :)

Jakob- spændende at se om du ender med en helt lille skov af tørst :)

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 15. september 2022 kl. 15.32

Mange tak for jeres svar, det er spændende at høre hvad andre oplever :)

Søren- ja, de får lov at stå på altanen i vinter og hvis de så bliver til noget, kan de blive plantet ud i haven når de er store nok :)

Lene, jeg krydser for at det går bedre med pupperne næste år :)

Jakob- spændende at se om du ender med en helt lille skov af tørst :)

Nyt svar til emnet »Tørst (Rhamnus frangula) fra frø?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Tørst (Rhamnus frangula) fra frø?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider