Forum

Høstanemoner og begrænsning?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. september 2022 kl. 8.00

Jeg vil gerne lave et bunddække med høstanemoner i et busket. De skal erstatte efeu, som har en tendens med alt for lange ranker, som kravler op i buskene.
Høstanemoner dækker bunden godt i op til 50-80 cm højde med deres smukke blade og blomster. Dog har de også en tendens til at brede sig med rodskud. Ligesom skvalderkål kan selv små rodstykker blive til planter. Hvordan kan man begrænse udbredelsen?
Andre forslag til bunddække? I bedet gror der opstammede ligustertræer, brogetbladede og grønne, hortensia Limelight, spiræa og hosta.
Alternativt kunne jeg plante hosta som er lidt sent til at sætte blade i forhold til høstanemonen.
Der er tale om et 2,5 m bredt bælte op mod nabogrunden.

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. september 2022 kl. 17.34

Jeg har lige fået nogle små lyserøde Storkenæb som bunddække og de har efter nogle måneders tørke vist tegn på liv igen. Dem vil jeg anbefale dig at sætte, hvis du har dem eller kan få fat i dem. Det er nemme at grave op og flytte og de breder sig, men ikke så voldsom som høstanemoner, der godt kan blive et problem med tiden.

Der findes en dværg høstanemone, som kun bliver halv så stor som de andre. De er også kønne. Men så skal du en tur på planteskolen .

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 17. september 2022 kl. 13.35

Forslag til at begrænse udbredelsen af høstanemoner? Så skal det være nedgravede kanter, men det er noget bøvl at få på plads.
Andre forslag til bunddække: kæmpestenbræk, Bergenia, eller dagliljer.

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. september 2022 kl. 14.45

Tak for svaret. Jeg har nogle høstanemoner et andet sted, hvor de er gravet ned i en bundløs spand. De holder sig nogenlunde på plads. Jeg ved ikke om dagliljer kan trives i ret meget skygge?

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 17. september 2022 kl. 16.14

Her i haven gror dagliljer også i skygge, men de blomstrer så ikke så flittigt, som hvis de får mere sol.
Hvis der er meget skygge, har du så overvejet hasselurt? De giver ikke blomsterpragt, men pynter med deres blanke blade. Måske sætte høsttidløs iblandt, så der alligevel er blomster.

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. september 2022 kl. 17.27

Mange tak for svaret. Jeg tror at hasselurt vil kunne trives, og jeg har mange af dem på rigtig skyggefulde steder, men også på steder med halvskygge, hvor de gror mellem sten. Jeg er p.t ved at grave nogle usle eksemplarer op langs husets østside. De står desværre for tørt og 8 for megen sol. I bedet lsngs huset har jeg i løbet af årene haft vinca, som døde af sortstængelsyge. Derefter efeu og til sidst hasselurt, som var rigtig flot i nogle år. Til sidst endte det sørgeligt på grund af tørke og sol. Nu er jeg så træt af bedet og har gravet alt op for at fylde op med kværnet materiale og slutte af med dækbark.. Det er bedet overfor jeg vil have beplantet med andre bundplanter..

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Christensen, 15. august 2023 kl. 16.04

Hvorfor bliver mine høstanemoner mørke i bladene, og de blomstre kun en gang. Vh Helle

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 15. august 2023 kl. 16.33

Hej Helle,
er du sikker på det er høstanemone.. jeg tror bestemt det er akeleje der er på dit billede.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. august 2023 kl. 16.53

Nemlig: akeleje. Høstanemone ser sådan ud.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Christensen, 15. august 2023 kl. 17.36

Min nabo ser har en der blomstre hele sommeren og stadig. De er ens til at starte med, indtil mine bliver mørke i bladene, og visne efter en gang blomstring

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Christensen, 15. august 2023 kl. 17.36

Min nabo ser har en der blomstre hele sommeren og stadig. De er ens til at starte med, indtil mine bliver mørke i bladene, og visne efter en gang blomstring

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Christensen, 15. august 2023 kl. 19.16

Okay, men hvorfor bliver de mørke i bladene, og kan de ikke blomstre flere gange.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Christensen, 15. august 2023 kl. 19.16

Okay, men hvorfor bliver de mørke i bladene, og kan de ikke blomstre flere gange.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 15. august 2023 kl. 20.48

Akeleje er en engangsforestilling, der er som regel mange knopper i dem, men når de sidste er sprunget ud er der ikke andet end at vente til næste års blomstring.
Det samme gælder høstanemonen.
Hvorfor bladene bliver mørke skal jeg ikke kunne sige, men måske vind og vejr, manglende vand

Nyt svar til emnet »Høstanemoner og begrænsning?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Høstanemoner og begrænsning?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider