Forum

Formering af vedbend

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Carsten Rud, 14. juli 2005 kl. 12.48

Hvem kan oplyse mig om hvordan jeg får vedbend stiklinger til at slå rødder?

Jeg har prøvet 2 gange med at skære 20cm stiklinger, fjerne de nederste blade og sætte dem i vand i et klart glas!

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Linda, 15. juli 2005 kl. 0.59

Du tager en vedbendgren på en 30–40 cm – gerne hvor der allerede er dannet lidt rødder. Den ligger du simpel ned i jorden på langs og dækker med lidt jord. Husk at lade bladene stikke op i lyset,så der kan komme gang i fotosyntesen. Iløbet af kort tid er der gang i en ny vedbend plante. Held og lykke.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 11. september 2005 kl. 13.30

Hej Carsten

Du klipper stiklinge på 10 cm længde, lader 2 blade blive og planter i 10 cm blanding af halvt groft sand, halvt spagnum – gerne i en flamingokasse – sættes udenfor i næsten skygge – gerne af buske eller træer – og pakkes ind i hvid plast efter det er vandet godt til – fugtig med ikke pladdervåd. Så skal der komme rødder i løbet af vinteren og du kan plante ud til foråret. Det lykkes ligeså godt direkte i jord, men husk et lag sand øverst på 2–4 cm, så der ikke spirer for meget ukrudt i bedet – og igen dækkes med hvid plast efter vanding.

God held med formeringen

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jutta Hvilsom, 19. juni 2006 kl. 16.19

Jeg har en uægte jasmin (viburnum etellerandet). Kan man selv lave nye buske? ved stiklingeformering?

venligst Jutta

Nyt svar til emnet »Formering af vedbend«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Formering af vedbend

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider