Forum

Tulipaner forsvinder år efter år

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. oktober 2022 kl. 18.23

Mine mange tulipaner er en saga blot. Der er færre og færre år efter år. Et år satte jeg blomsterløg i spande, men de kom slet ikke igen, til trods for god pleje. Vi har dog nogle Appeldorn og nogle hæslige store Gudoschnik samt nogle små røde botaniske , som er over 50 år gamle. Hvad gør jeg for at de ikke kun blomstrer 1 år?
Jeg har læst at det er de meget forædlede sorter der har kort levetid. Det er ikke mosegrise der tager dem i spandene. Jeg har ingen problemer med Tazetter, påske- og pinseliljer. Hyacinther gror også fantastiske.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. oktober 2022 kl. 22.12

Kan det evt være mus eller egern, som tager dem?. Jeg læste et sted at de også kan finde på at tage dem.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. oktober 2022 kl. 22.21

Hej Ingeborg.

Jeg fandt denne lister over de Tulipanproblemer, som man ofte støder på . Listen ser skræmmende ud, men du vil næppe støde på mere end et af disse problemer på et enkelt år.

Bladlus

Løg, der ligger til opbevaring, kan angribes, og skaden fortsætter, når de kommer i jorden. Spray med insektmiddel.

Egern

I haver med mange egern, bør løg beskyttes om vinteren. En tildækning med kyllingenet, der fastgøres i kanterne, er effektivt.

Gråskimmel

Symptomerne er en brun svidning af de nye blade, fulgt af sodfarvede pletter på blade og blomster. Fjern og brænd straks smittede blade, og sprøjt resten af bladene med et egnet systemisk svampemiddel.

Mus

Løg, der ligger til opbevaring, kan blive spist. Prøv at dække jorden med trådnet (maskestørrelse ikke over 1 cm) eller stikkende blade som fx kristtorn. Brug fælder inden døre.

Ringe blomstring

Med tiden danner tulipanløg klumper af mindre løg omkring sig. Disse kaldes sideløg, og fjernes de ikke, vil tulipanen svækkes eller slet ikke blomstre. Skil sideløgene, og fjern nogle af dem, når løgene tages op.

Rodråd

Skyldes jordbårne svampe. Det nederste af stilken rådner, og råddet breder sig gennem planten. Fjern og destruer inficerede planter. Fjern også eventuelt haveaffald fra smittede planter, og sørg for, at vandkande og/eller sprøjtehoved på slange er ren.

Rodål

Får stilkene til at bøje, bladene til at deles og kronbladene til at forblive grønne. Løgene var formentlig angrebet før lægningen, eller rodålen var i jorden og trængte ind gennem et lille hul. Når planten dør, flytter rodålen videre til andre planter, så grav straks smittede planter op og brænd dem. Undgå problemet ved at købe løg fra en anerkendt leverandør og kasser bløde løg.

Snegle

Forårsager huller i blade, stilke, blomster og endda løg. Dyrkning i krukker eller hævede bede mindsker risikoen, ligesom man kan afsøge haven for snegle om aftenen. Det kan være nødvendigt at ty til sneglemidler. Følg instruktionerne på pakken, så dyrelivet ikke udsættes for unødvendig risiko.

Virus

Tulipanvirus optræder stadig sporadisk, og det første, du ser, er en ensfarvet tulipan, der får hvide eller gule striber. Virussen spredes ved hjælp af bladlus og er mest udbredt blandt sent blomstrende sorter. Når først en plante er smittet, er der ikke meget at stille op, bortset fra at fjerne og destruere planten - medmindre du vil beholde den, fordi du godt kan lide mønstret!

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. oktober 2022 kl. 22.23

Hov de mangler at nævne rådyrene, men det er nok ikke aktuelt hos dig . :-)

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 5. oktober 2022 kl. 11.07

Apeldoorn, Fosteriania og de botaniske går man aldrig fejl af. De kan klare både somre og vintre, tørke og væde i mange år.
De andre kan man ikke regne med i ret meget mere end en sæson. sådan er det bare, det er min erfaring.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. oktober 2022 kl. 15.56

Tak fo svarene. Der er desværre ingen løsninger i de mange forslag fra Søren Duun. Løgene går bare til og de løg,der er plantet i spande, har fået lov til at visne ned, før de blev sat pået beskyttet sted i baghaven, hvor jorden også har fået vand. Løgene var simpelthen væk uden tegn på vold af nogen art. Mosegrise vil ikke kunne komme gennem de 10 mm huller i bunden af spandene.
Nu har jeg været så heldig at få tulipanløg i fødselsdagsgave. Dem vil jeg også sætte i spande på terassen, hvor jeg bedst kan nyde dem om foråret. Jeg har læst at de gerne vil i porøs jord. Kunne det være en blanding af grus, næsten omsat kværnet materiale + lidt havejord?

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. oktober 2022 kl. 20.53

Jeg tror at du kan sætte dem i ren grus, så får de et godt dræn. Jeg kunne godt forestille mig at mange af sorterne lider under et dårlig dræn. Men at avlerne sprøjter sig ud af problemerne..

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. oktober 2022 kl. 9.35

@Søren Duun
Tak for svaret, men rent grus giver jo ingen næring, så løget sætter blomst igen?
Ingeborg

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. oktober 2022 kl. 14.30

Nej det har du ret i, men du er nød til at sikre dig at løgnene ikke rådner for dig, hvis det er det, der er problemet. , Men du kan sagtens gøde dem med gødning . Brug en langtids virkende organisk gødning som f.eks tørrede hønsemøg. Det har den fordel at det er basisk og mange tulipan løg trives i kalkrige jorder.. ok der findes også tulipaner til surbund . Men bedst er det at nærstudere de sorter/arter du planter ud i haven, for det har jeg ikke selv været god til og har ligesom dig fået held med visse typer .

Nyt svar til emnet »Tulipaner forsvinder år efter år«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Tulipaner forsvinder år efter år

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider