Forum

Bambus som hæk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Nørgaard, 23. februar 2023 kl. 10.15

Hej

Jeg overvejer at lave en hæk af sort bambus (https://www.jespersplanteskole.dk/sort-bambus-far-nitida-pemo-trifina).

Planen er at bygge aflange plantekasser til at sætte hækken i, så jeg kan kontrollere den uden at den indtager hele haven. Jeg har også overvejet at fjerne en række fliser fra terrassen og plante der, men jeg er bange for at udløbere ødelægger resten af terrassen, derfor plantekasser.

Kan nogen fortælle mig hvor dybt et lag jord der skal til for at opnå en stor hæk på 2,5 til 3 meter i højden.

Forslag til andre sorter modtages også gerne. Hækken skal bruges som afskærmning og skal være høj. Den skal kunne tåle at stå i fuld sol og tage en del vind også.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. februar 2023 kl. 20.00

Hej Søren.

Du har ret i at bambus breder sig med tiden, men at plante dem i en plantekasse kan måske volde dig problemer hvis ikke du vander dem godt fra start . Men jo større plantekasser jo bedre....
Bambus i kasser skal have meget vand....
Du har ret i at bambus vil med tiden ødelægge terrassen. Men mindre man beskærer rødderne på dem og det får man ikke gjort.

Bambus er en flot og spændende plante, men den kan med tiden volde lidt problemer, hvis ikke den får de rette forhold fra start.

Jo mere jordvolume du giver den jo bedre vil den have det og i stedet for at plante i kasserne ville jeg hellere lave kasserne uden bund for så skal du ikke bekymre dig om vanding og hvor meget jord de skal have . Ulempen vil være at de med tiden "stikker af" og breder sig .

Hvad angår sorterne så vil jeg foreslå dig at snakke med Boi Jensen ( planteskolen, De gamle sorter) han er en af eksperterne herinde og driver en planteskole og har tidligere skrevet om bambus .

Held og lykke med projektet...

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. februar 2023 kl. 20.07

Ps.

Et andet problem, der lige slår mig er at en bambus i en plantekasse med bund og med en højde på ca 2,5 til 3 meter vil ikke være særlig vind sikkert. I de senere år har vi haft nogle unormale kraftigt storme, som med sikkerhed vil vælte dem.
Dette undgår du ved at lave dine kasser bundløse .

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Nørgaard, 24. februar 2023 kl. 12.27

Hej Søren Duun

Tak for dine svar.

Jeg tænker at jeg går med løsningen med plantekasser uden bund. Hvis jeg graver en halv meter ned i jorden under plantekassen og sætter en blokade op langs siderne af randen og så fylder jorden tilbage, så vil det nok begrænse udløbere meget. Jeg ved ikke hvor dybt rødderne stikker.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 24. februar 2023 kl. 13.46

Rødderne på bambus ligger overfladisk, men ad åre vil de gå længere ned. Så jeg vil tro at de med tiden stikker ca 40-50 cm dybt, alt efter hvilken sort du planter .

Nyt svar til emnet »Bambus som hæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Bambus som hæk

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider