Forum

»Forstørre« ligusterhæk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 26. februar 2023 kl. 15.44

Vi har en ligusterhæk som gerne må blive både højere og bredere. Hvor meget kan man lægge til pr år? Den skulle gerne forblive tæt. Går ud fra at den bliver for tynd i grensætningen hvis man lader den "vokse" for hurtigt.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. februar 2023 kl. 20.46

Hej Lene .

Jeg har læst at hvis man ønsker en tæt hæk skal den klippes ofte. Mindst 2-3 gange pr sæson. Jeg selv klipper kun 1 gang , men min hæk bliver hellere ikke hel tæt...
Men kunsten lægger i at få lagt lidt til i længden så den bliver tykkere og tættere med tiden og ikke går efter de gamle spor hvor man fjerner alt tilvækst.

Hvis du bare lader det gro får du en grovere, kraftig,men også mere åbent hæk . Jeg vil derfor mene at den skal gødes mere så den gror kraftigere hvis du skal klippe den flere gange pr sæson...

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 27. februar 2023 kl. 7.33

Hej Søren.
Det er vist en ældre hæk - lidt tynd i bunden. Den vender mod vest ud mod et åbent græsareal med lille sø. Masser af brændenælder og tidsler - enkelte knopurt i kanterne. Engkarse, kællingetand og andet godt i græsset, hvis bare det kunne få lov at gro. Der er virkelig basis for et supert naturareal, men græsplæner er åbenbart det eneste borgerforeningen kan finde ud af at lave- selv efter besøg af "Vild med vilje" konsulent fra kommunen. Nå - det var et sidespring. Hækken skal både tjene som læ, værne mod indkig og gerne fugleskjul - da fuglene ikke har mange skjulesteder på græsarealerne. Det er ikke så afgørende med udseendet - det er mere funktionen der tæller. Der er buske på østsiden af hækken så vi ser ikke hullerne i bunden - så lidt skidt med dem. Den vil kun blive klippet een gang årligt. Hvor meget kan vi lægge til årligt 5 cm? 10?

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. februar 2023 kl. 10.36

Jeg vil sige ca 5 cm.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 28. februar 2023 kl. 8.25

Ok. Tak for hjælpen.

Nyt svar til emnet »»Forstørre« ligusterhæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > »Forstørre« ligusterhæk

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider