Forum

Bøgehæk går ud

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ole B, 25. marts 2023 kl. 10.55

Hej

Jeg har plantet en bøgehæk som går rigtig fint, bortset fra 2 områder som er tæt på større træer. Flere er gået ud og andre er svækkede

Spørgsmålet er om jeg skal opgive at få bøgehækken op lige der, så længe der står et stort træ. Jeg vil gøre meget for at få det til at lykkes

Stedet er en smule udsat pga blæst da det står mod sydvest

Er der nogen der har erfaringer med det samme .

Mvh
Ole

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. marts 2023 kl. 11.57

Hej Ole.

Der er ingen tvivl om at dit træ drikker af vandet som din bøgehæk skulle have, men det burde ikke være hele forklaringen,men hvis du har græs rundt omkring planterne bliver hækken også svækket .Jorden må desuden aldrig være tung og våd Den største skadevolder for bøgehække, er en tung og våd jord, og det er ofte også dette, der resulterer i dårlig vækst og døende planter. Plantes bøgehækken i en tung eller vandmættet jord, vil der være meget lidt ilt til rødderne, og planterne vil svækkes eller dø.

Desuden kan der også være nogle svampe, der angriber bøgehækkens planter. Men det sker som regel når hækken er svækket i forvejen.

Jeg ville derfor undersøge disse forhold og evt sørge for et godt dræn. Du skal under ingen omstændigheder udlægge flis, uden at du har givet jorden lidt kvælstof, da flis vil trække alt næring ud af planterne .

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole B, 30. marts 2023 kl. 15.37

Hej Søren

Tak for dit grundige svar
Jeg kører på med hækken. Jordforbedring og dræn
God dag

Mvh
Ole

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole B, 30. marts 2023 kl. 15.37

Hej Søren

Tak for dit grundige svar
Jeg kører på med hækken. Jordforbedring og dræn
God dag

Mvh
Ole

Nyt svar til emnet »Bøgehæk går ud«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Bøgehæk går ud

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider