Forum

Grave et jordstykke med mos.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. april 2023 kl. 13.29

Jeg overvejer at opgive kampen mod mos i’et stykke jord for at plante skyggetålende bunddækket stedet for. Kan jeg bsre vende jorden i et spadestiks dybde?

Ingeborg

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. april 2023 kl. 20.40

Det er et godt spørgsmål. Hvis du spørger en økologisk gartner, så vil han mene at det skal du ikke gøre for så risikerer du at vende op og ned på det mikroliv, der er i jorden . Hvis du spørger den konventionelle gartner vil han sige at det er en god ide. Jeg ville nok bare kultivere jordoverfladen så du får den gode jord oppe i overfladen og råjorden nederst. Det allerbedste er at holde jorden fri for ukrudt .Det er alfa og omega. Nu ved jeg ikke hvilket planter du vil sætte, men en plante som storkenæb er supergod til skyggefuldt steder og så blomster den rigtig længe .....

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. april 2023 kl. 8.25

tak for svaret.
Det er ret tung og våd jord det meste af tiden, så det bliver svært at kultivere mig ud af det område. Der gror Rhododendron og Annabelle hortensier, bregner og Hosta bag ved det stykke jeg agter at lægge til og det har jeg tænkt mig at fortsætte med. Store blågrønne Hosta og Assarum forrest. Geranium troede jeg ikke kunne gro i den slags betingelser. Dem har jeg og kunne flytte.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Grave et jordstykke med mos.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Grave et jordstykke med mos.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider