Forum

Spagnumfri plantejord det skal afprøves

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. april 2023 kl. 22.24

Nu er det lykkedes mig at finde et alternativ til det spagnum blandet plantejord, der altid tilbydes. Dette nye plantejord fandt jeg i vores lokale supermarked i 20 liters plantesække. Desværre noget dyre end de plantesække byggemarkederne tilbyder deres kunder
Jeg måtte slippe kr 39,95 for en 20 liters plantesæk, men købte 2.

Nu skal jeg simpelthen afprøve i nogle af mine krukker og så se om des kvalitet står mål med prisen . Kr 79,90 for hvad der svarer til en plantesæk af 40 liter. Sammenlignet med en spagnum blandet plantesæk som så fås for kr 7,95 i byggemarked .

Det nye alternative består af komposteres pileflis og urter står der på posen og føles rigtigt lækkert at røre ved. Hvis det er værd at arbejde med og prisen lavere vil jeg nok erstatte mine krukker og potteplanter med dette jord, men nok ikke i drivhuset til at starte med . Hertil er det lidt for dyrt. 6 stks plantesække som jeg bruger vil stå mig i kr 480,- og så bliver mine tomater temmelig dyre.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. april 2023 kl. 22.46

Hvis man vil læse mere om det nye økologisk pottejord som jeg skal afprøve er her en god artikel om de to brødre, der har fremstillet det. Det lader til at være et godt produkt og at pil er vejen frem.

effektivtlandbrug.landbrugnet.dk/artikler/oekologi/71478/oekologer-kan-lave-deres-eget-kompost.aspx

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. maj 2023 kl. 20.04

For ca 14 dage siden solgte det lokale supermarked disse plante sække til 1/2 pris, så jeg købte yderligere 10 sække til mine forsøg.

I drivhuset satte jeg tomater og agurker i sækkene, desuden fandt jeg nogle store krukker frem, der blev plantet til med squash..
Det lader på nuværende tidspunkt til at det spagnumfri jord sagtens kan stå mål med de billige plantesække der er på markedet og hvis man kan få flere til at producere det kan vi håbe at prisen falder med tiden. At lave spagnumfri jord via kompostering selv kan desværre ikke svare sig, da det kræver store mængder fliset pil og en masse ærte og urtehalm, samt 3 års kompostering . Så os småavlere må til lommerne .

En plantesæk a kr 39,95 x 2 plus økologisk agurke planter og så organisk gødning vil give nogle dyre frugter med tiden, hvis ikke man kan lave sine gødning selv, via eksempelvis udtræk af planter og organisk gødning. Økologisk planter er efterhånden bliver så billige at de kan være med ren prismæssigt, samlignet med de konventionelle planter, men desværre er de økologiske planter stadigvæk produceret i spagnum...

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Danielsen Nina, 26. maj 2023 kl. 0.29

Tak for dine oplysninger

Nyt svar til emnet »Spagnumfri plantejord det skal afprøves«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Spagnumfri plantejord det skal afprøves

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider