Forum

Ph måling af min jord

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. april 2023 kl. 16.27

Hej
Jeg har længe haft lyst til at måle ph værdien i min jord. Måske er den forskellig alt efter hvor jeg måler, men nu har jeg målt et sted, hvor jeg troede at jorden trængte til kalk, og det gør den så ikke. Øverste gul grønne strimmel mellem 5 og 7. Den nederste orange er en test med et dryp citron.
Mvh Ingeborg

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. april 2023 kl. 16.35

Mit apotek havde ingen, men på nettet købte jeg 320 stk fragtfrit for 45 kr.
Ingeborg

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. april 2023 kl. 22.12

Hej Ingeborg.

Ja, det er vigtigt at kende ph værdien i sin jord . Men jeg må indrømme at jeg ikke selv gøre det selv om jeg har nogle indikatorer papir liggende. Jeg har en ide om at ph værdien sikkert er som den burde være.

I øjeblikket bliver der solgt masse af havekalk, der strøes ud over plænerne i haverne herhjemme, men jeg er næsten 100 procent sikker på at det er spildt arbejde og spildte penge, der hellere skulle gå til gødning. Mange græsplæner ligger med stor sandsynlighed højt i ph værdien og græsset skal have lav ph. Det er der bare ikke mange der ved og man gøre kun ond værre ved at strø kalk. Selv i en køkkenhave må ph værdien gerne være lidt lav. Dyrker man kål og ærter, der er kalk elskende kan man tilsætte dem lidt ekstra .

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Nowak, 23. april 2023 kl. 9.27

Jeg har også forsøgt mig med indikatorpapir og jeg har ikke kunne måle sikre forskelle på mit surbundsbed 50 % med specialjord med blåbær, mit aspargesbed der er tilført kalk til at hæve pH med 1, græsplænen der ikke får kalk og mine almindelige bede i køkkenhaven tilført ca 10 cm kompost fra kommunen. Min have ligger på en god lerjord som sikkert er mindre følsom for pH udsving end en sandet jord. Jeg tog 6 små jordprøver pr bed blandet sammen.og benyttede demineraliseret vand og en vandmængde der kun lige dækker. Blandingen stod en time.

Jeg er tilbøjlig til at mene indikatorpapir ikke er følsomt nok til at måle de relativt små forskelle der for mit vedkommende burde ligge inden for en pH på 6,0-7,5. Og det bliver ikke bedre af papiret farves af jorden.

På gode lerede muldjorde har pH næppe den store praktiske betydning for de fleste haveejere undtaget surbundsplanter. Jeg har derfor ikke tænkt mig at investere i udstyr eller lab undersøgelser. Men det kunne da have været sjov?

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. april 2023 kl. 12.49

Der findes et ph måling udstyr som sælges i byggemarked og som skulle være nemmere at benytte . Desværre kan jeg ikke nævnes firmaet, men lige nævnes at da jeg købte det kostede det ca kr 50,- for 7 målinger

Hvis man googler ph måling i haven skulle firmaet gerne dukke op.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. april 2023 kl. 13.40

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mike Hjort, 24. april 2023 kl. 13.47

Hvis du vil gøre det nemmere for dig selv, er der også elektroniske pH-målere til jord, som du blot skal stikke ned i jorden. Du får så ph værdien på dens skærm.

Redigeret af administrator 24. april 2023 kl. 18.52. Link til og tekst om produkter fra firma/hjemmeside slettet.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. april 2023 kl. 14.34

Hej og tak for svaret. Efter 50 år ved jeg så nogenlunde, hvad der kan gro i min have. Ph målingen var kun nysgerrighed i forbindelse med vertikalskæring af græsplænen og den voldsomme mosdannelse i år. Mere videnskabelig undersøgelse vil jeg ikke gøre ud af det. Spørgsmålet var: kalk eller ej. :-)

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Nowak, 24. april 2023 kl. 22.09

Mos i græsset skyldes for det meste skygge og fugtighed, der ikke huer de mest brugte græssorter i græsfrøblandinger til plæner.
Det har regnet mere i vinter end sædvanligt. Også min græsplæne har for første gang på 5 år mosdannrlse.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Nowak, 24. april 2023 kl. 22.09

Mos i græsset skyldes for det meste skygge og fugtighed, der ikke huer de mest brugte græssorter i græsfrøblandinger til plæner.
Det har regnet mere i vinter end sædvanligt. Også min græsplæne har for første gang på 5 år mosdannrlse.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Nowak, 24. april 2023 kl. 22.09

Mos i græsset skyldes for det meste skygge og fugtighed, der ikke huer de mest brugte græssorter i græsfrøblandinger til plæner.
Det har regnet mere i vinter end sædvanligt. Også min græsplæne har for første gang på 5 år mosdannrlse.

Nyt svar til emnet »Ph måling af min jord«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Ph måling af min jord

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider