Forum

Beskæring af vin

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Line Krüger, 27. april 2023 kl. 15.45

Jeg har denne vin i drivhuset . Hvordan skal den beskæres? Og er det nu?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. april 2023 kl. 20.07

Beskæring af vindruer

Det, der gør, at vindruer kan virke besværlige, er, at de skal beskæres flere gange om året – og ikke mindst det, at der er stor uenighed om, hvordan vinplanterne skal beskæres.

For eksempel er der nogle, der sværger til, at du skal fjerne alle vindrueklaser fra planten de første år af dens liv. Det skulle gøre, at den i stedet fokuserer på at skabe et dybt rodnet og en stærk stamme. Andre mener dog, at du slet ikke må beskære vinen de første år, fordi det stresser planten.

Når vinen er blevet ældre, skal du både udføre en sommerbeskæring og en vinterbeskæring af den. Også vinterbeskæringen er der uenighed om. Nogle mener, at det er godt, at vinen bliver beskåret i januar eller senere, hvor safterne er trukket op i stammen, og den derfor kommer til at bløde, når du beskærer. Andre mener, at det skader planten.

Det handler derfor i høj grad om, at du prøver dig frem og ser på, hvad der får din vin til at trives. Har du fået gjort det forkert, vil det ikke slå planten ihjel, men det vil nok resultere i en mindre høst af vindruer. Dermed ved du, at du skal gøre det anderledes næste år.

Vinterbeskæring
Ved vinterbeskæringen skal du fjerne en del af de sideskud på stammen, der har båret vindruer i løbet af sommeren. Du skal skære sideskuddene ned, så der kun er en til tre knopper tilbage. Efter beskæring kaldes sideskuddene for sporer.

Hvis du har ladet to knopper sidde tilbage på sporen, skal der være 20 cm imellem dem på stammen. Nogle planter foretrækker lang sporebeskæring, mens andre planter foretrækker kort sporebeskæring. Det er derfor vigtigt, at du læser op på, hvilken slags der passer til din plante.

Sommerbeskæring
Ved sommerbeskæringen skal du sørge for at fjerne sideskud, der ikke har nogen vindrueklaser på. De tager bare unødig energi fra planten. Derudover skal du beskære sideskud med druer på, så der er fire til seks blade tilbage efter klasen. Sideskud på sideskud skal du enten helt fjerne eller klippe ned, så der kun er to blade tilbage.

Vindrue beskæring og høst
Det er solstrålerne på bladene, der gør vindruerne søde. Derfor skal du sørge for, at der fire til seks blade per vindrueklase, men også at der ikke er for mange blade til at skygge.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 28. april 2023 kl. 8.47

Hej Line Krüger

Jeg synes, at Søren Duun har givet en udmærket beskrivelse. Men jeg gætter alligevel på, at du lige nu ikke føler dig bedre klædt på til at ordne sagen.

Hvis jeg var dig, ville jeg låne en bog om vindyrkning på biblioteket. Jeg lånte den bog, der hedder ”Druer i danske haver” af Jens Michael Gundersen”. Bogen er godt nok nogle år gammel nu. Alternativt kan du lede efter tekster om vin her på Havenyt. Brug søgefunktionen.

Når det er sagt, er det vigtigste lige nu:

1. Vælg et system at forme planten efter. Det enkleste er nok at sætte den op i et såkaldt moselhjerte. Men er planten meget kraftigt voksende, er der nok andre former, der er bedre. Du skriver ikke, hvilken sort, du har.

2. Jeg ville nok beskære med det samme eller slet ikke vinterbeskære i år, når det nu er så sent.

3. Du skal stadig sommerbeskære.

M. v. h.

Doris Møller

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Krüger, 3. maj 2023 kl. 20.44

Sorten jeg har hedder Rhea… okay jeg dropper at vinterbeskære den.. synes stadig at det er svært at forstå det der med beskæring men bestiller lige den bog på biblioteket

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. maj 2023 kl. 23.36

Hej Line.

Jeg kan se at der ligger flere tråde herinde på Havenyt og som handler om beskæring af vin.
En af trådene www.havenyt.dk/forum/fri_debat/4144.html er der en Holger, som har udarbejdet en beskæring vejledning som han sikkert gerne vil sende til dig ..

Prøv at skriv til ham

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. maj 2023 kl. 23.46

Nyt svar til emnet »Beskæring af vin«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Beskæring af vin

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider