Forum

Lavendel stiklinger

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. maj 2023 kl. 19.33

Jeg har googlet lavendelstiklinger og fundet mange anvisninger, hvor man bruger små skud på ca. 6-8 cm længde.
Jeg husker dog at jeg for rigtig mange år siden lavede mine lavendelplanter af betydeligt større plantedele. Husker jeg forkert?
Mine lavendler selvsår også, men disse selvsåede er længe om at komme rigtig i vækst.
Ingeborg

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. maj 2023 kl. 22.41

Hej Ingeborg.

Min kones farmor var skrap til at formere lavendel planter ,men hun stak dem i august måned i sandblandet jord.
Jeg har hørt at det skal ske i august for så når de små planter at hærde og så få ordenlig med rødder .

Men hvis du skal klippe dem tilbage kan du bruge det afklippede materiale til planteforædling og så finde ud af om det er en myte.
Fordelen ved at stiklingformere dem er at du bevarer farven som moderplanten havde. Det gøre du ikke når du sår dem..

Mht såning af lavendler så fik jeg sidste sommer nogle lavendler af en ældre dame på vejen og de havde sået sig alle vegne og voksede hurtig hos hende. Også uden at hun gav dem noget af leve af.

Angående pasning af lavendler er her en god side om dem her :
havehandel.dk/dyrkning-af-lavendel/

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. maj 2023 kl. 7.29

Tak for svaret. Jeg tror faktisk også at det var om efteråret jeg havde held med at få rod på store lavendelstiklinger. Det ligger 30 år tilbage, så det var før digital fototid.
Sommerfuglelavendler har jeg uden held købt og plantet flere gange, så de må have specielle krav til jorden?
Herligt med regnvejr i dag den 6. Maj.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 6. maj 2023 kl. 9.27

Min ca. 10 meter lange lavendelhæk lavede jeg af stiklinger på 6-8 cm om efteråret. Jeg satte dem direkte i jorden på blivende sted. Sådan som jeg husker det, kom alle i vækst. Fordelen ved at gøre den slags om efteråret er også, at man som regel bare kan lade dem passe sig selv, fordi det regner mere om efteråret.

M.v.h.

Doris Møller

P.S. Kunne også godt bruge lidt regn her hos mig ;-)

Nyt svar til emnet »Lavendel stiklinger«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Lavendel stiklinger

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider