Forum

Traktose

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 18. maj 2023 kl. 18.28

Hejsa

Jeg har desværre måtte flytte fra en kanon sted m masser af hav og lerjord, hvor jeg bla har gjort jorden til et sted m masser af bla regnorme og uden gift.

Jeg er så flyttet til et sted midt i en by i et hus opført i 1980.

Øv øv. Jeg har haft mulighed for at tage en stauder m ifm flytningen, men mit problem er, at haven her udelukkende har bestået af græs og enkelte frugttræer. Nu er jeg begyndt at sætte/plante mine stauder og finder ud af at jorden næsten kun består af grusjord og er meget hård efter gravning ca 30. m nede. Og desværre kun få regnorme.

Jeg giver mine planter en blanding af hestemøj, tang og købt muldjord.
Mit spørgsmål er. Kan der stadig ekstistere traktose efter så mange år Og kan jeg få mine megdtagne stauder til at gro?
Vh Benedikte

Mvh benedikte

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. maj 2023 kl. 19.43

Hej Benedikte.

Traktose kan forekomme i mange år og jo mere jorden er blevet kompakt jo længere tid vil det tage for planterne at få gjort jorden ordentligt dyrkning bart.

Ofte sker det at jorden ødelægges i forbindelse med et byggeri, hvilket sikkert også er sket i dit tilfælde og der er kun en ting at gøre, nemlig at få jorden grubbet. MEN...hvis du allerede har frugttræer på grunden tyder det på at noget kan der gro der.

Her hos mig er min gamle baghave en tidligere mervelgrav, hvor der er meget fugtigt om efteråret/vinteren og hvor nogle planter bare ikke vil gro og i jorden, som er fattig på regnorme, kan jeg også kun grave ca 30 cm ned og så støder jeg på ler og byggeaffald.

Jeg har så valgt ikke at plante stauder, men udelukkende buske på det stykke. Du kunne evt lave nogle højbede til dine stauder. Blandingen med tang og muldjord mv er rigtig godt til stauderne.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. maj 2023 kl. 21.24

Hej igen.

Jeg kom lige i tanke om at vi tidligere herinde har diskuteret traktose og kompakte jorder. Fidusen er at plante nogle planter med dybdegående rødder som f.eks lucerne og olieræddiker. Fra Samvirke fandt jeg denne skrivelse:

Red en sammenpresset jord

Er der steder i din have, hvor planterne mistrives trods gode lysforhold, så kan jorden være skadet. Den er måske presset sammen, fordi der har kørt tunge maskiner på en våd jord, da huset blev bygget. Der er opstået det, man kalder traktose, og det er de færreste planterødder, der kan gennembryde sådan et sammenpresset lag. Men der findes heldigvis en række planter, der kan være med til at gøre trakoseramt jord til frugtbar havejord igen, hvis du væbner dig med lidt tålmodighed.

Det er planter som olieræddike , lucerne og stenkløver, der har kraftige rødder, der ikke bare går dybt ned i jorden, men også er i stand til at gennembryde meget kompakte jordlag. En plante som gul stenkløver har kælenavnet ”den biologiske jordgruber”, fordi den har centimetertykke pælerødder, der går over 2 meter ned, hvis den får lov til at gennemleve hele sit to-årige liv.
Olieræddike er også rigtigt effektiv og generelt nemmere at skaffe frø af. Hvis du løsner et stykke af køkkenhaven med olieræddike, så anbefales det at vente tre-fire år med at plante kål på stykket for at undgå kålbrok. Når planternes rødder har brudt det sammenpressede lag op, giver det igen mulighed for at andre planter kan trives på området.

Denne form for jordbehandling er billig i forhold til at skulle grubbe

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 19. maj 2023 kl. 8.49

Søren Duun.

Tusind tak for svar. Jeg er nu i begyndelsen af 70 erne, og har derfor ikke så meget tid til af afvente jordforbedringen. De to frugttræer, der er her, har ikke mange år på bagen, men har da grønne blade og enkelte blomster. Jeg har været så heldig at have gravet over 50 stauder op fra den gamle have, så de skal i jorden nu, så der kan desværre ikke laves så mange højbede.
Jeg prøver at sætte disse stauder også udenom højbede, og krydser fingre for at min ovennævnte ‘jordblanding’ kan få stauderne til at gro og overleve.

Vh Benedikte

Nyt svar til emnet »Traktose«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Traktose

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider